🌆 Utopia 2050 // Geografia i història 3r d'ESO

1. Un Món en Moviment: La Població Mundial i les Migracions 🗺️

Caelum non animum mutant qui trans mare currunt. Horaci

1: Un Món en Moviment: La Població Mundial i les Migracions 🗺️

Aquest tema no és un estudi de xifres fredes, sinó un viatge per entendre el perquè d'aquestes llums i ombres. És l'art de descobrir els patrons que expliquen on i com vivim, per què creixem en nombre o per què ens movem d'un lloc a l'altre. La demografia és la poesia dels grans nombres, i en desxifrar les seves lleis, descobrim la bellesa profunda de la nostra pròpia història col·lectiva com a espècie.

Què aprendrem?

En aquest primer viatge, explorarem el fascinant mosaic de la població mundial. Començarem per descobrir les eines dels geògrafs: aprendrem a llegir mapes de densitat, a desxifrar els secrets que amaguen les piràmides de població i a consultar fonts estadístiques per obtenir dades fiables. Analitzarem per què la gent viu on viu, estudiant tant els factors físics —com el relleu i el clima creen grans buits demogràfics— com els factors humans que donen lloc a les grans concentracions de població.

APUNTS. Tema 1. 

Índex de Sessions

1.1. Les ulleres del geògraf: eines per estudiar la població.
1.2. El silenci dels mapes: el medi físic i els deserts demogràfics.
1.3. On batega el món: grans focus de població i factors humans.
1.4. El ritme de la vida: les dinàmiques demogràfiques.
1.5. El retrat d'un país: l'estructura de la població.
1.6. L'eco del temps: els reptes de l'envelliment.
1.7. El motor del canvi: el repte del creixement demogràfic.
1.8. Camins que s'encreuen: els moviments migratoris.
1.9. Mirant a casa: la població a Espanya i Catalunya.
1.10. L'horitzó incert: reptes demogràfics del futur.

1. Un Món en Moviment: La Població Mundial i les Migracions 🗺️

1.1. Les ulleres del geògraf: eines per estudiar la població

Imagineu que haguéssiu de descriure un bosc. Podríeu començar parlant d’un sol arbre, de les seves fulles, de l’escorça… Però, com descriuríeu tot el bosc alhora? Com explicaríeu quines zones són més frondoses o quines tenen arbres més vells? Necessitaríeu una vista des de dalt, un mapa, dades sobre l’edat dels arbres… Estudiar la població humana és molt semblant. Som gairebé 8.000 milions de persones al planeta; és impossible estudiar-nos un per un. Per això, la geografia i la demografia han desenvolupat unes “ulleres” especials, unes eines que ens permeten veure el “bosc” humà en el seu conjunt, identificar-ne els patrons i comprendre’n les característiques. Aquestes eines no són fredes ni abstractes; són finestres a la realitat col·lectiva de la nostra espècie. Les tres principals són els mapes temàtics, les piràmides de població i les fonts estadístiques.

Els mapes temàtics: fotografies de la densitat

Un mapa polític ens mostra fronteres, però no ens diu res sobre com es distribueix la gent dins d’un país. Per a això fem servir mapes temàtics, i en concret, els mapes de coropletes. El seu nom ve del grec khoros (regió) i plethos (quantitat). En aquests mapes, cada territori (país, comarca, província) es pinta d’un color diferent segons el valor d’una dada concreta. Per estudiar la població, la dada clau és la densitat de població, que es calcula dividint el nombre total d’habitants per la superfície en quilòmetres quadrats ().

La llegenda del mapa és la clau per interpretar-lo. Normalment, utilitza una gamma de colors: els tons més clars o freds indiquen una densitat baixa (poca gent en molt d’espai), mentre que els tons més foscos o càlids representen una densitat alta (molta gent en poc espai). Així, d’un sol cop d’ull, podem identificar els grans “formiguers” humans del planeta, com la costa de la Xina o Europa Occidental, i els grans “deserts demogràfics”, com Sibèria o el Sàhara.

Les piràmides de població: el retrat d’una societat

Si el mapa ens dona la “foto” de la distribució, la piràmide de població ens ofereix el “retrat” intern d’una societat. És un gràfic de barres doble que ens mostra l’estructura de la població per edat i sexe en un moment determinat. Funciona així:

    • Eix vertical: Representa els grups d’edat, normalment en intervals de 5 anys (0-4, 5-9, 10-14…). Els més joves se situen a la base i els més vells, a la cúspide.
    • Eix horitzontal: Mostra la quantitat de població (en milers o milions de persones, o en percentatge sobre el total).
    • Divisió per sexe: Les barres de l’esquerra representen els homes i les de la dreta, les dones.

La forma de la piràmide ens revela la història i el futur d’un país. Una piràmide amb una base molt ampla i un vèrtex estret (forma de pagoda) indica una població molt jove, amb una natalitat alta i una esperança de vida baixa, típica de països en desenvolupament. En canvi, una piràmide amb una base estreta i un eixamplament a la part central i superior (forma de bulb o d’urna) reflecteix una població envellida, amb baixa natalitat i alta esperança de vida, com passa a molts països europeus.

ENLLAÇ. Piràmides de població mundial.

Les fonts estadístiques: les dades del batec humà

D’on surten totes aquestes dades? Ni els mapes ni les piràmides existirien sense la feina pacient i rigorosa dels instituts d’estadística. Aquests organismes públics es dediquen a recollir, processar i publicar informació sobre la població i l’economia. Són la font primària, el lloc on beuen els geògrafs.

Cada país en té un de propi. A Espanya, l’organisme principal és l’Institut Nacional d’Estadística (INE). A Catalunya, tenim el nostre propi institut, l’Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT). A les seves pàgines web podem trobar dades fonamentals com:

    • Cens de població: Un recompte exhaustiu de tots els habitants que es fa cada 10 anys.
    • Padró municipal: El registre dels veïns d’un municipi, que s’actualitza contínuament.
    • Moviment Natural de la Població: Registres de naixements, defuncions i matrimonis.
    • Estadístiques sobre migracions, esperança de vida, nivell d’estudis…

Aquestes fonts són essencials per a la presa de decisions dels governs (on cal construir un hospital o una escola?), per a la planificació de les empreses i per a l’estudi científic de la nostra societat. Aprendre a consultar-les és com aprendre a llegir el codi que hi ha darrere de la realitat social.

VÍDEO. Vuit milions d’habitants.

VÍDEO. Vuit milions d’habitants.

1.1 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Defineix amb les teves paraules els següents conceptes clau:

Densitat de població:

Piràmide de població:

IDESCAT:

2.📍 Saber situar-se: Observa la llegenda d’un mapa de densitat de població mundial. Quina informació ens dona la gamma de colors? Què significa un color molt fosc en una regió com Bangladesh? I un color molt clar en una regió com Mongòlia?

3.🔎 Saber investigar: Entra a la pàgina web de l’IDESCAT.

Cerca a Google: IDESCAT població Catalunya

Busca la darrera xifra oficial de la població total de Catalunya i anota-la a la teva llibreta.

1.1 Nivell Intermedi 🎠

4.🔎 Saber investigar: Calcula la densitat de població de dos municipis ficticis i respon.

Municipi A: 85.000 habitants i una superfície de 50 km².

Municipi B: 12.000 habitants i una superfície de 150 km².

Quin dels dos municipis té una densitat de població més alta? Raona la teva resposta.

5.📍 Saber situar-se: Imagina una piràmide de població amb una base molt estreta, una part central ampla i un vèrtex relativament ample.

Aquesta societat té molts naixements o pocs?

És una població jove o envellida?

Quin tipus de país creus que podria representar?

6.✍️ Saber explicar: En un text de mínim 75 paraules, explica per què és més útil un mapa de coropletes que una simple taula amb dades de població per entendre on es concentra la gent en un territori.

1.1 Nivell Avançat 🎢

7.🔎 Saber investigar: Fes una cerca a internet per trobar les piràmides de població actuals de Itàlia i de Kènia.

Cerca a Google: population pyramid Italy i population pyramid Kenya. O entra en aquest web.

Dibuixa un esbós senzill de la forma de cadascuna a la teva llibreta.

Escriu un text de mínim 75 paraules comparant les dues piràmides. Explica quines són les principals diferències en la seva forma i què ens diu això sobre si són poblacions joves o envellides.

8.✍️ Saber explicar: Per què creus que és important que organismes públics com l’INE o l’IDESCAT recullin i publiquin dades sobre la població? Escriu una breu reflexió (mínim 75 paraules) sobre com aquesta informació pot ajudar un govern a prendre millors decisions per als ciutadans.

9.🌍 Saber participar: Imagina que has d’explicar a un nen de 10 anys què és la densitat de població. Pensa en una analogia o un exemple de la vida quotidiana (com una classe plena o buida, una festa, etc.) per fer-li entendre la diferència entre un lloc molt dens i un de poc dens. Escriu la teva explicació.

1. Un Món en Moviment: La Població Mundial i les Migracions 🗺️

1.2. El silenci dels mapes: el medi físic i els deserts demogràfics

Si a la sessió anterior vam aprendre a veure les grans concentracions de població, ara dirigirem les nostres “ulleres de geògraf” cap a les immenses zones buides. Aquestes àrees, conegudes com a deserts demogràfics, no són necessàriament deserts de sorra; són regions on la presència humana és mínima o inexistent. El mapa de la densitat mundial ens parla tant per les seves àrees acolorides com pels seus espais en blanc. Aquests silencis no són un caprici de la història, sinó el reflex de les poderoses forces de la natura. El medi físic, a través del clima i del relleu, ha estat des de sempre el gran arquitecte del poblament humà, establint les zones on la vida floreix amb facilitat i aquelles on suposa un desafiament constant.

La part de la Terra que està habitada de manera permanent s’anomena ecumene. Les zones on l’assentament humà és impossible o extremadament difícil es coneixen com a anecumene. Estudiar aquestes últimes és entendre els límits que la natura ens imposa.

El clima: l’àrbitre de la vida

El clima és, probablement, el factor més decisiu. La major part de la població mundial viu a les zones de clima temperat, on les condicions són òptimes per a l’agricultura i la vida. Els climes extrems, en canvi, generen grans buits demogràfics.

    • Els deserts freds (zones polars i subpolars): Regions com l’Antàrtida, Groenlàndia, el nord de Sibèria o Canadà són els buits més evidents del planeta. El fred extrem, amb temperatures mitjanes anuals sota zero, fa la vida molt difícil. El sòl està permanentment glaçat (permafrost), cosa que impedeix l’agricultura i dificulta enormement la construcció d’edificis i infraestructures. Els hiverns són llargs i foscos, i les possibilitats d’obtenir recursos són molt limitades. La vida aquí és una lluita constant contra el fred.
    • Els deserts càlids i àrids: A l’altre extrem trobem zones com el Sàhara, el desert d’Aràbia, el Gobi o l’Outback australià. Aquí el problema no és el fred, sinó la manca extrema de precipitacions. Sense aigua, l’agricultura és pràcticament impossible, excepte en punts molt concrets com els oasis. Les altes temperatures durant el dia fan que l’activitat física sigui esgotadora i perillosa. La supervivència depèn de trobar i gestionar un dels recursos més escassos del planeta: l’aigua dolça.

IMATGE. Paisatges del món.

VÍDEO. La ciutat més alta del món.

El relleu: la barrera natural

La forma de la superfície terrestre també juga un paper crucial. La majoria de la població viu en planes i valls fluvials, on el terreny és fèrtil i fàcil de cultivar i comunicar. Les grans serralades, en canvi, actuen com a veritables barreres per al poblament.

    • L’alta muntanya: Serralades com l’Himàlaia a l’Àsia, els Andes a Amèrica del Sud o les Muntanyes Rocalloses a Amèrica del Nord presenten diversos obstacles. En primer lloc, l’altitud provoca un descens de les temperatures (aproximadament 0,6 °C per cada 100 metres d’ascens) i una disminució de la quantitat d’oxigen a l’aire, cosa que pot causar problemes de salut. En segon lloc, els forts pendents dificulten l’agricultura, que sovint s’ha d’adaptar amb tècniques com les terrasses o bancals. Finalment, l’orografia accidentada provoca un gran aïllament, fent molt costosa i complexa la construcció de carreteres, ferrocarrils i altres vies de comunicació.

Aquests factors no actuen sempre de manera aïllada. Sovint es combinen, com a les zones de l’Àsia Central, on a un clima continental extrem (hiverns molt freds i estius molt càlids i secs) s’hi suma un relleu muntanyós i altiplans elevats. Tot i que els avenços tecnològics ens han permès ocupar zones abans inhòspites, el mapa mundial del segle XXI continua profundament marcat per aquestes grans línies mestres que el medi físic va dibuixar fa milions d’anys.

VÍDEO. La ciutat més freda del món.

1.2 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Defineix amb les teves paraules el concepte de “desert demogràfic”. A continuació, anomena els tres tipus principals de deserts demogràfics que s’expliquen al text segons el factor físic que els origina.

2.📍 Saber situar-se: Copia i completa la següent taula a la teva llibreta, relacionant cada factor físic amb els problemes que genera per al poblament humà.

Factor Físic Problemes per a la Població
Clima Polar
Clima Àrid
Relleu d’Alta Muntanya

3.🔎 Saber investigar: Utilitza l’eina Google Earth o Google Maps en mode satèl·lit.

Busca “Sibèria”. Fes zoom i mou-te per la regió. Descriu el que veus (colors, absència de ciutats, rius glaçats…).

Ara busca “Plana del Ganges” (Índia). Fes el mateix. Anota les diferències que observes respecte a Sibèria pel que fa a la presència de pobles, ciutats i camps de conreu.

1.2 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Tria un dels grans deserts demogràfics esmentats al text (per exemple, el Sàhara, l’Himàlaia o Groenlàndia). Escriu un text de mínim 75 paraules on expliquis per què és una zona poc poblada, utilitzant almenys dos arguments o reptes específics que s’hi presenten.

5.📍 Saber situar-se: Explica amb les teves paraules la diferència entre els conceptes d’ecumene i anecumene. Posa un exemple real d’una zona que formi part de l’ecumene i un altre d’una zona que sigui clarament anecumene.

6.🔎 Saber investigar: Tot i ser un desert demogràfic, a l’Atacama (Xile) hi ha algunes ciutats importants com Calama o Antofagasta. Fes una cerca ràpida a internet per esbrinar quina activitat econòmica principal permet que hi hagi poblament en aquesta zona tan àrida del món.

1.2 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: Encara que el text se centra en els factors físics, pensa en un factor humà (tecnològic, econòmic o cultural) que hagi permès a les persones viure en un entorn que, naturalment, seria molt hostil. Explica-ho en un text de mínim 100 paraules, posant un exemple concret (per exemple, sistemes de regadiu en zones àrides, sistemes de calefacció en zones fredes, etc.).

8.✍️ Saber explicar: Els oasis són petits “miracles” de vida als deserts càlids. Busca informació sobre com es forma un oasi i escriu un breu text explicant la seva importància per a les rutes comercials històriques, com la Ruta de la Seda o les caravanes transaharianes.

9.🌍 Saber participar: El canvi climàtic està fent que algunes zones del planeta esdevinguin més àrides i altres pateixin la fusió del permafrost. Reflexiona sobre com aquests canvis poden crear nous “deserts demogràfics” en el futur i obligar poblacions a desplaçar-se.

1. Un Món en Moviment: La Població Mundial i les Migracions 🗺️

1.3. On batega el món: grans focus de població i factors humans

Si els deserts demogràfics són el resultat de les barreres que imposa la natura, les grans concentracions de població són l’empremta de l’acció humana al llarg de la història. El medi físic ofereix el llenç —les planes fèrtils, les costes accessibles, els climes benignes—, però són els factors humans els que han pintat, segle rere segle, el quadre de la distribució de la població mundial. No és casualitat que gairebé el 90% de la humanitat visqui a l’hemisferi nord, ni que més de la meitat es concentri en una fracció relativament petita del planeta. Aquestes aglomeracions, autèntics “formiguers humans”, són el resultat d’una complexa interacció entre la història, l’economia i la política.

Actualment, podem identificar quatre grans focus de concentració de la població mundial, zones on la densitat assoleix valors extraordinàriament alts:

    1. Àsia Oriental: Principalment la Xina oriental, el Japó i la península de Corea.
    2. Àsia Meridional: L’Índia, el Pakistan, Bangladesh i Indonèsia. Només aquests dos focus asiàtics ja sumen més de la meitat de la població total del planeta.
    3. Europa Central i Occidental: Des del Regne Unit fins a Itàlia, passant per França, Alemanya i el Benelux.
    4. La costa Nord-est d’Amèrica del Nord: L’eix que va de Boston a Washington als Estats Units, conegut com la “Megalòpolis Bos-Wash”.

Però, per què aquí i no en altres llocs? La resposta es troba en un conjunt de factors humans que han actuat com a imants per a la població.

IMATGE. La ciutat emmurallada de Kowloon.

Factors Històrics: les arrels del poblament

Cap gran concentració de població sorgeix del no-res. La majoria són el resultat de processos de poblament molt antics.

    • Les civilitzacions agràries: Els dos grans focus asiàtics coincideixen amb les valls de grans rius (Ganges, Indus, Huang He, Iang-Tsé) on van néixer algunes de les primeres civilitzacions. La pràctica d’una agricultura intensiva, especialment la del cultiu de l’arròs, va permetre alimentar una població nombrosa des de fa mil·lennis, creant una base demogràfica que ha perdurat fins avui.
    • Un llarg procés d’ocupació: La densitat de població a Europa no s’explica per un creixement recent, sinó per una ocupació contínua del territori des de l’Imperi Romà, amb el desenvolupament d’una xarxa de ciutats, rutes comercials i centres de poder que s’ha anat densificant amb el pas dels segles.

Factors Econòmics: el motor del creixement

L’economia és el gran motor de la distribució de la població en el món modern. La gent tendeix a anar allà on hi ha oportunitats.

    • La Revolució Industrial: Els focus de població europeu i nord-americà estan directament lligats a la industrialització dels segles XIX i XX. La concentració de fàbriques a certes regions va atraure milions de persones del camp a la ciutat, creant grans àrees urbanes i industrials que continuen sent molt poblades.
    • La disponibilitat de recursos: La presència de recursos naturals, com jaciments de carbó i ferro a Europa, o terres fèrtils per a l’agricultura comercial, ha estat un factor clau d’atracció.
    • El desenvolupament del comerç i els serveis: Les zones amb ports importants, nusos de comunicacions o una gran concentració d’empreses, universitats i serveis (el sector terciari) esdevenen pols d’atracció econòmica i demogràfica. La costa est dels EUA n’és un exemple paradigmàtic.

Factors Polítics i Socials: les regles del joc

Finalment, les decisions polítiques i l’organització social també modelen el mapa de la població.

    • Polítiques de poblament: Alguns governs han incentivat històricament la colonització de certes àrees frontereres o poc poblades.
    • La capitalitat: El fet de ser la capital d’un estat o d’una regió important sol comportar una gran concentració de poder polític, administratiu i econòmic, fet que atreu població.
    • Estabilitat i qualitat de vida: Les regions amb estabilitat política, seguretat i un bon accés a serveis com la sanitat o l’educació tendeixen a retenir i atreure habitants.

El mapa actual de la població és, doncs, un palimpsest: un pergamí antic on les petjades de les primeres civilitzacions agràries encara són visibles sota les intenses marques de la Revolució Industrial i les brillants llums de l’economia globalitzada del segle XXI.

VÍDEO. La població de l’índia.

1.3 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Anomena els quatre grans focus de concentració de població mundial que s’expliquen al text.

2.📍 Saber situar-se: Fes una taula de dues columnes a la teva llibreta. A la primera, escriu els tres tipus de factors humans (Històrics, Econòmics, Polítics i Socials). A la segona, posa un exemple de cada un extret del text.

3.🔎 Saber investigar: Utilitza Google Maps. Busca la ciutat de Xangai (Xina) i la ciutat de Nuuk (capital de Groenlàndia). Fent servir la vista de satèl·lit, compara la densitat d’edificis i carreteres que veus al voltant de cada ciutat. Quina de les dues pertany a un gran focus de població?

1.3 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Tria un dels quatre grans focus de població mundial (per exemple, Àsia Meridional). Escriu un text de mínim 75 paraules on expliquis per què és una de les zones més poblades del món, utilitzant almenys un argument històric i un d’econòmic que apareguin al text.

5.🔎 Saber investigar: El text esmenta la Revolució Industrial com un factor clau. Fes una cerca ràpida a internet per esbrinar quina ciutat del Regne Unit és considerada sovint com la “primera ciutat industrial del món”. Anota el seu nom i explica en dues frases per què va créixer tant durant aquella època.

6.📍 Saber situar-se: El text relaciona les primeres civilitzacions amb les valls de grans rius. Per què creus que la presència d’un riu com el Nil, el Ganges o el Iang-Tsé era tan important per poder mantenir una població nombrosa en l’antiguitat? Pensa en l’agricultura, el transport i l’aigua.

1.3 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: La majoria de les grans ciutats i focus de població es troben a prop de la costa o de grans rius navegables. Escriu un text de mínim 100 paraules reflexionant sobre per què passa això. Utilitza conceptes que has après sobre els factors històrics (comerç antic) i econòmics (transport de mercaderies, ports) per construir la teva argumentació.

8.🔎 Saber investigar: El text parla de la “Megalòpolis Bos-Wash”. Busca a internet quines són les cinc ciutats principals que formen aquest gran corredor urbà de la costa est dels Estats Units.

9.🌍 Saber participar: Les grans concentracions urbanes generen moltes oportunitats, però també problemes (contaminació, trànsit, preus de l’habitatge alts). Pensa en una gran ciutat que coneguis i proposa una idea o mesura que creguis que podria millorar la qualitat de vida dels seus habitants.

1. Un Món en Moviment: La Població Mundial i les Migracions 🗺️

1.4. El ritme de la vida: les dinàmiques demogràfiques

Una població no és una fotografia estàtica; és una pel·lícula en constant moviment. Creix, decreix, s’estanca… Aquest dinamisme, aquest “ritme vital” d’una societat, es coneix com a dinàmica demogràfica. Per entendre per què la població mundial ha crescut de manera tan espectacular en els darrers dos segles o per què alguns països avui perden habitants, hem de mesurar els dos esdeveniments més fonamentals de l’existència humana: els naixements i les morts. La relació entre aquests dos factors, coneguda com a moviment natural de la població, és la força principal que modela el futur demogràfic d’un territori. És, en essència, la matemàtica de la vida.

GRÀFICA. Moviments de població.

Mesurant el “pols” de la població

Per poder comparar països de mides molt diferents, els demògrafs no utilitzen nombres absoluts, sinó taxes que relacionen un esdeveniment amb la població total. Aquestes taxes s’expressen en tants per mil (‰).

    • La Taxa de Natalitat (TN): Mesura el nombre de naixements que es produeixen en un any per cada mil habitants. Es calcula amb la fórmula:

      Es considera alta si supera el 30‰, moderada entre el 15‰ i el 30‰, i baixa si és inferior al 15‰.

    • La Taxa de Mortalitat (TM): Mesura el nombre de defuncions que es produeixen en un any per cada mil habitants. La seva fórmula és:

      Una taxa de mortalitat baixa sol situar-se per sota del 10‰.

    • El Creixement Natural o Vegetatiu (CN): És la diferència entre la natalitat i la mortalitat. Ens indica si una població creix o decreix de manera natural, sense comptar les migracions.

      Si el resultat és positiu, la població creix. Si és negatiu, la població disminueix. Un resultat proper a zero indica un creixement estancat.

La història d’un canvi: el Model de Transició Demogràfica

Durant la major part de la història de la humanitat, tant la natalitat com la mortalitat eren molt altes, i el creixement de la població era lentíssim. Però a partir del segle XVIII, a Europa, tot va començar a canviar. Per explicar aquesta transformació, s’utilitza el Model de Transició Demogràfica, una teoria que descriu l’evolució de les taxes de natalitat i mortalitat en diferents fases, lligades al desenvolupament econòmic i social.

El model es divideix en diverses fases:

    • Fase 1 – Règim Demogràfic Antic: És la fase prèvia a la industrialització. Les taxes de natalitat i mortalitat són molt elevades i fluctuants. La natalitat és alta per la necessitat de mà d’obra familiar i la inexistència de mètodes de control. La mortalitat també ho és per la fam, les epidèmies i la manca d’higiene i medicina. El creixement natural és pràcticament nul. Aquesta era la situació de tota la humanitat abans de la Revolució Industrial.
    • Fase 2 – Inici de la Transició: La mortalitat comença a caure en picat gràcies a les millores en l’alimentació, la sanitat (vacunes, antibiòtics) i la higiene. Tanmateix, la taxa de natalitat es manté alta, ja que la mentalitat i les estructures socials triguen més a canviar. Aquesta enorme diferència entre naixements i morts provoca una explosió demogràfica, un creixement accelerat de la població. Molts països de l’Àfrica subsahariana es troben actualment en aquesta fase.
    • Fase 3 – Final de la Transició: La societat esdevé progressivament urbana i industrial. La natalitat comença a baixar de manera decidida. Els fills ja no són una ajuda econòmica, sinó una despesa; la dona s’incorpora a l’educació i al mercat laboral, i es generalitza l’ús de mètodes anticonceptius. Com que la mortalitat continua baixant (però més lentament), el creixement natural es desaccelera. La majoria de països de l’Amèrica Llatina i el Sud-est Asiàtic estan en aquesta etapa.
    • Fase 4 – Règim Demogràfic Modern: Les taxes de natalitat i mortalitat són baixes i s’estabilitzen. El creixement natural és molt baix o, fins i tot, zero. És la situació característica dels països més desenvolupats (Europa Occidental, Amèrica del Nord, Japó).
    • Fase 5 – Creixement Negatiu: Alguns demògrafs afegeixen una cinquena fase, on la taxa de natalitat cau per sota de la de mortalitat, principalment a causa d’un envelliment molt marcat de la població. Això provoca un decreixement natural, és a dir, moren més persones de les que neixen. Països com Alemanya, Itàlia, Japó o Espanya ja es troben en aquesta situació.

Aquest model és una eina poderosa que ens ajuda a entendre per què el mapa demogràfic del món és tan divers i canviant.

VÍDEO. El mur de Mèxic.

1.4 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Defineix amb les teves paraules els tres indicadors demogràfics principals: Taxa de Natalitat, Taxa de Mortalitat i Creixement Natural.

2.🔎 Saber investigar: Un país anomenat “Geòpolis” té una població de 10 milions d’habitants. En un any, registra 120.000 naixements i 90.000 defuncions.

Calcula la Taxa de Natalitat (TN).

Calcula la Taxa de Mortalitat (TM).

Calcula el Creixement Natural (CN). Expressa tots els resultats en ‰.

3.📍 Saber situar-se: Observa el gràfic del Model de Transició Demogràfica. En quina fase la distància entre la corba de natalitat i la de mortalitat és més gran? Quina conseqüència té això per al creixement de la població?

1.4 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Explica amb les teves paraules per què la Taxa de Mortalitat baixa de manera tan pronunciada durant la Fase 2 del model. Menciona almenys dues de les causes que s’apunten al text. (Extensió mínima: 75 paraules).

5.📍 Saber situar-se: Per què la natalitat no baixa al mateix temps que la mortalitat, sinó que ho fa més tard, a la Fase 3? Raona la teva resposta basant-te en els canvis socials i econòmics que descriu el text.

6.🔎 Saber investigar: Fes una cerca ràpida a internet per trobar les taxes de natalitat i mortalitat aproximades de Japó i d’Angola.

Cerca a Google: tasa de natalidad Japón, tasa de mortalidad Japón, etc.

A partir de les dades, calcula el creixement natural de cada país i digues en quina fase del Model de Transició Demogràfica situaries cadascun. Justifica breument la teva elecció.

1.4 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: Molts països europeus, com Espanya, es troben a la Fase 5, amb un creixement natural negatiu. Escriu un text de mínim 100 paraules on reflexionis sobre dues possibles conseqüències (una d’econòmica, com el pagament de les pensions, i una de social, com la solitud de la gent gran) que pot tenir aquest fenomen a llarg termini.

8.✍️ Saber explicar: El text diu que a la Fase 3 la natalitat comença a baixar, en part, perquè “els fills ja no són una ajuda econòmica, sinó una despesa”. Explica què vol dir aquesta frase comparant la vida d’una família pagesa tradicional amb la d’una família urbana actual.

9.🌍 Saber participar: La caiguda de la mortalitat a la Fase 2 es deu a millores en sanitat i higiene. Pensa en tres mesures o invents concrets (com les vacunes, el clavegueram, l’accés a aigua potable, etc.) que hagin estat crucials per augmentar l’esperança de vida al món.

1. Un Món en Moviment: La Població Mundial i les Migracions 🗺️

1.5. El retrat d'un país: l'estructura de la població

Una xifra, com la població total d’un país, ens diu ben poca cosa per si sola. És com conèixer només el títol d’un llibre. Per entendre’n la història, n’hem de llegir els capítols. En demografia, “llegir” una població significa analitzar la seva estructura, és a dir, com es compon per dins. Aquesta anàlisi es fa principalment a partir de dues variables biològiques fonamentals: el sexe i l’edat. L’estructura d’una població és el seu DNI, un document que ens revela el seu passat, ens explica el seu present i ens dona pistes sobre el seu futur. És el retrat més fidel del caràcter d’una societat.

 

IMATGE. Desembocadura del riu Francolí.

L’estructura per sexe: un equilibri dinàmic

La primera divisió que podem fer en una població és entre homes i dones. A escala mundial, el nombre és molt similar, però l’equilibri no és perfecte i varia amb l’edat.

    • La ràtio de naixement: De manera natural, neixen lleugerament més nens que nenes (aproximadament 105 homes per cada 100 dones).
    • L’esperança de vida: Les dones, per raons biològiques i d’estils de vida, tenen una esperança de vida més llarga que els homes a gairebé tot el món. Això, sumat a una major mortalitat masculina en edats joves i adultes (per accidents, guerres o comportaments de risc), fa que, a les edats més avançades, el nombre de dones sigui significativament superior al d’homes.

Aquest equilibri només es veu dràsticament alterat per factors externs, com grans guerres que causen una sobremortalitat masculina, o migracions laborals molt específiques (per exemple, l’arribada massiva d’homes per treballar a la construcció als països del Golf Pèrsic).

L’estructura per edat: el motor i el futur

L’edat és la variable més important per entendre el caràcter d’una població. Ens informa sobre el seu grau de joventut o d’envelliment i, per tant, sobre els seus reptes i necessitats. Normalment, la població es divideix en tres grans grups funcionals:

    • Població Jove (de 0 a 14 anys): Són els dependents per excel·lència. Representen el futur demogràfic del país. Un percentatge elevat de joves indica una natalitat alta i és garantia de reemplaçament de la població. Aquest grup demanda grans inversions en educació i pediatria.
    • Població Adulta (de 15 a 64 anys): És la població activa, el motor econòmic de la societat. Són els que treballen, produeixen, consumeixen i paguen els impostos que sostenen els serveis públics per als altres dos grups.
    • Població Vella o Gent Gran (de 65 anys i més): Són la població teòricament inactiva o jubilada. Un percentatge alt de gent gran és símptoma d’una bona qualitat de vida i una alta esperança de vida, però també planteja reptes econòmics importants, ja que requereixen inversions en pensions i sanitat (geriatria).

Els models de piràmides de població

La millor eina per visualitzar l’estructura per edat i sexe alhora és la piràmide de població. La seva forma ens permet classificar les poblacions en tres grans models, que es corresponen amb les diferents fases de la transició demogràfica:

    1. Piràmide Progressiva o Expansiva (Forma de Pagoda):
      • Forma: Base molt ampla que es va estrenyent ràpidament cap a un vèrtex molt punxegut.
      • Què significa?: Una natalitat molt alta (molts joves a la base) i una mortalitat elevada a totes les edats, amb una esperança de vida baixa (poca gent gran al vèrtex). És el retrat d’una població jove amb un alt potencial de creixement.
      • On la trobem?: Països en desenvolupament, principalment a l’Àfrica subsahariana (p. ex., Níger, Angola).
    2. Piràmide Estacionària o Estancada (Forma de Campana):
      • Forma: La base és més moderada i els esglaons centrals (adults) són gairebé tan amples com els inferiors. El vèrtex comença a eixamplar-se.
      • Què significa?: La natalitat ha començat a baixar i es va igualant a la mortalitat, que és baixa. La població s’estabilitza o creix molt lentament. Indica un inici d’envelliment.
      • On la trobem?: Països emergents o desenvolupats que han completat la transició demogràfica (p. ex., Argentina, França).
    3. Piràmide Regressiva (Forma de Bulb o Urna):
      • Forma: La base és estreta, més que els esglaons centrals. La part superior de la piràmide és ampla.
      • Què significa?: La natalitat és molt baixa i insuficient per renovar la població. L’esperança de vida és molt alta, de manera que el grup de gent gran és molt nombrós. És el retrat d’una població envellida, amb creixement nul o negatiu.
      • On la trobem?: Països molt desenvolupats (p. ex., Japó, Alemanya, Espanya).

La forma d’una piràmide, per tant, no és només un gràfic; és una biografia col·lectiva que ens parla de guerres (osques en la població masculina adulta), de “baby booms” (eixamplaments) i, sobretot, dels grans reptes socials i econòmics que cada país ha d’afrontar.

VÍDEO. El futur de la població d’Espanya.

1.5 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Defineix els tres grans grups d’edat (població jove, adulta i vella) i explica breument la funció de cada un en una societat.

2.📍 Saber situar-se: Copia i completa la següent taula a la teva llibreta, relacionant cada model de piràmide amb la seva forma i el tipus de població que representa.

Model de Piràmide Forma Característica Tipus de Població
Progressiva
Estacionària
Regressiva

3.🔎 Saber investigar: Fes una cerca a Google Imatges de la “piràmide de població dels Emirats Àrabs Units“. Observaràs un enorme desequilibri entre homes i dones en les edats adultes. A què creus que es deu aquest fenomen tan particular? Pensa en el tipus d’economia i de treball que predomina en aquest país.

1.5 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: En la majoria de països hi ha més dones que homes en el grup de gent gran (+65 anys). Explica per què passa això en un text de mínim 75 paraules, utilitzant els conceptes de natalitat i esperança de vida.

5.📍 Saber situar-se: A continuació es descriuen tres països ficticis. Quin tipus de piràmide (progressiva, estacionària o regressiva) creus que tindria cadascun? Justifica la teva resposta.

País A: Alta natalitat, baixa esperança de vida, molts nens.

País B: Natalitat molt baixa, esperança de vida molt alta, molts jubilats.

País C: Natalitat moderada i en descens, població que creix lentament.

6.🔎 Saber investigar: Busca a internet la piràmide de població d’Espanya de l’any 1970 i la piràmide actual. Dibuixa un esbós de les dues i explica quins canvis principals observes en la seva forma.

1.1 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: Un país amb una piràmide progressiva (molts joves) i un país amb una piràmide regressiva (molta gent gran) tenen necessitats socials molt diferents. Escriu un text de mínim 100 paraules comparant els reptes de cada país. Pensa en quines inversions hauria de fer cada govern (escoles, hospitals, pensions, etc.).

8.✍️ Saber explicar: El text esmenta que a les edats més avançades hi ha més dones que homes. A més de l’esperança de vida, quins altres factors (socials, històrics…) creus que poden haver influït en aquesta diferència al llarg del segle XX?

9.🌍 Saber participar: Observa l’estructura per edat de la teva pròpia família (avis, pares, germans, tu…). La seva estructura s’assembla més a una piràmide progressiva o a una regressiva? Què et diu això sobre els canvis en la natalitat entre la generació dels teus avis i la dels teus pares?

1. Un Món en Moviment: La Població Mundial i les Migracions 🗺️

1.6. L'eco del temps: els reptes de l'envelliment

La història demogràfica d’Europa és, en gran manera, una història d’èxit. Mai abans havíem viscut tants anys ni en tan bones condicions de salut. Aquest triomf sobre la mortalitat, fruit dels avenços mèdics i socials, ha deixat una empremta profunda en el nostre “retrat” de població, donant lloc a un fenomen sense precedents a la història de la humanitat: l’envelliment demogràfic. Aquest concepte no significa simplement que hi hagi més gent gran, sinó que el pes relatiu (el percentatge) d’aquest grup d’edat sobre el total de la població és cada vegada més gran, mentre que el pes dels joves disminueix. Aquest canvi en l’equilibri intern de la piràmide de població, especialment visible a Europa i altres països desenvolupats, és una de les transformacions més importants del segle XXI i planteja reptes socials i econòmics de gran magnitud.

IMATGE. Envelliment de la població.

Les dues cares de la moneda: les causes de l’envelliment

L’envelliment de la població és el resultat de la combinació de dos factors que actuen simultàniament sobre la piràmide de població:

    1. L’eixamplament del vèrtex (Augment de l’esperança de vida): Vivim molts més anys que els nostres avis. L’esperança de vida a Europa supera àmpliament els 80 anys gràcies a la millora de l’alimentació, la higiene, els avenços en medicina i un sistema sanitari universal. Això fa que el grup de població de més de 65 anys sigui cada vegada més nombrós.
    2. L’estrenyiment de la base (Descens dràstic de la natalitat): Aquest és el factor més decisiu. Des de fa dècades, als països europeus neixen molt pocs nens. La taxa de fecunditat (nombre mitjà de fills per dona) se situa molt per sota del nivell de reemplaçament, que és de 2,1 fills per dona. Aquest nivell és el mínim necessari per garantir que una generació sigui reemplaçada per la següent. Les causes d’aquesta baixa natalitat són complexes: l’alt cost de la criança i l’educació dels fills, la incorporació de la dona al món laboral, la dificultat per conciliar la vida familiar i professional i un canvi general de mentalitat.

Aquesta combinació d’una base que s’encongeix i una cúspide que s’eixampla és la que dona lloc a les piràmides regressives, en forma de bulb, que caracteritzen les societats envellides.

Les conseqüències: els grans reptes del futur

L’envelliment demogràfic transforma la societat i l’economia, generant una sèrie de reptes que requereixen planificació i noves polítiques.

    • Reptes Econòmics:
      • La sostenibilitat del sistema de pensions: És el repte més urgent. La majoria de països europeus tenen un sistema de repartiment, on les cotitzacions dels treballadors actuals paguen les pensions dels jubilats actuals. Amb l’envelliment, la proporció canvia: cada vegada hi ha menys treballadors (població adulta) per sostenir un nombre creixent de pensionistes (gent gran). Aquest desequilibri posa en risc la viabilitat futura del sistema.
      • L’augment de la despesa sanitària i social: La gent gran consumeix més recursos sanitaris, ja que sovint pateixen malalties cròniques. També augmenta la necessitat de serveis de dependència (ajuda a domicili, residències), que tenen un cost molt elevat per a l’Estat.
      • Possible manca de mà d’obra: A llarg termini, un descens del nombre de joves pot provocar una escassetat de treballadors en determinats sectors, afectant la capacitat de creixement econòmic del país.
    • Reptes Socials:
      • Canvis en l’estructura familiar: Les famílies són més petites i, per tant, hi ha menys fills per tenir cura dels pares i avis quan aquests es fan grans.
      • La solitud no desitjada: L’augment de l’esperança de vida, especialment en llars unipersonals, ha convertit la solitud de la gent gran en un problema social de primer ordre.
      • Noves necessitats socials: La societat s’ha d’adaptar a una població més envellida, creant ciutats més accessibles, fomentant l’oci per a la gent gran (l’anomenada silver economy) i promovent el respecte i la integració intergeneracional.

Per afrontar aquests reptes, els governs estudien mesures com incentivar la natalitat, allargar l’edat de jubilació o gestionar fluxos d’immigració per rejovenir la població activa. L’envelliment no és un problema, sinó una nova realitat que ens obliga a repensar el nostre model de societat.

VÍDEO. L’envelliment de la població a la Xina.

1.6 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Defineix amb les teves paraules el concepte d’envelliment demogràfic. A continuació, anomena les dues causes principals que l’expliquen.

2.📍 Saber situar-se: Fes dues llistes a la teva llibreta. A la primera, anota dos reptes econòmics de l’envelliment. A la segona, dos reptes socials. Pots extreure’ls directament del text.

3.🔎 Saber investigar: Fes una cerca ràpida a internet per esbrinar quina és l’esperança de vida actual a Espanya i quina era l’any 1950.

Cerca a Google: esperanza de vida España actual i esperanza de vida España 1950.

Anota les dues xifres i escriu una frase explicant què demostra aquesta evolució.

 

1.6 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Explica el problema de la sostenibilitat del sistema de pensions en un país envellit. Per què és important la relació entre el nombre de treballadors i el de jubilats? (Extensió mínima: 75 paraules).

5.📍 Saber situar-se: El text esmenta que la taxa de fecunditat a Europa està per sota del nivell de reemplaçament (2,1 fills per dona). Què significa exactament el “nivell de reemplaçament”? Per què és tan important per al futur d’una població?

6.🔎 Saber investigar: Un dels fenòmens associats a l’envelliment és l’anomenada “Espanya buidada”, on moltes zones rurals perden població i queden habitades majoritàriament per gent gran. Busca el nom d’una província espanyola que sigui un exemple clar d’aquest fenomen i anota-la.

 

1.6 Nivell Avançat 🎢

7.🤝 Saber participar: Imagina que ets l’alcalde o alcaldessa de la teva localitat i observes que la població està envellint ràpidament. Escriu un text de mínim 100 paraules on proposis tres iniciatives concretes que impulsaries des de l’ajuntament per millorar la qualitat de vida de la gent gran. Pensa en aspectes com la mobilitat (transport públic), la lluita contra la solitud (centres de dia, activitats) o la seguretat a les llars.

8.✍️ Saber explicar: El text parla de la silver economy. Fes una petita cerca a internet per esbrinar què és i posa dos exemples de productes o serveis que estiguin pensats específicament per a la gent gran.

9.🌍 Saber participar: L’envelliment de la població genera un gran debat sobre l’edat de jubilació. Quins arguments hi ha a favor d’allargar-la? I quins en contra? Reflexiona sobre aquest tema complex i dona la teva opinió raonada.

 

1. Un Món en Moviment: La Població Mundial i les Migracions 🗺️

1.7. El motor del canvi: el repte del creixement demogràfic

Mentre Europa aprèn a gestionar el seu silenci demogràfic, en altres parts del món ressona un motor potent i accelerat. És el so de l’explosió demogràfica, un creixement de la població extremadament ràpid i en un període de temps molt curt. Aquest fenomen, lluny de ser una simple anècdota estadística, és una de les forces transformadores més poderoses del món contemporani, especialment als països en desenvolupament de l’Àfrica Subsahariana, parts d’Àsia i Amèrica Llatina. No es tracta d’un simple augment, sinó d’una transformació a gran escala que pressiona els recursos, els serveis i l’economia, i que redefineix el futur de continents sencers.

IMATGE. Explosió demogràfica.

La metxa de l’explosió: per què ara i aquí?

Aquest creixement accelerat és la manifestació més clara de la Fase 2 i l’inici de la Fase 3 del Model de Transició Demogràfica. La causa principal és un desequilibri brusc i massiu entre natalitat i mortalitat:

    • Una mortalitat que es desploma: A diferència d’Europa, on la mortalitat va disminuir gradualment al llarg de més d’un segle, a molts països en desenvolupament la caiguda va ser sobtada a partir de mitjans del segle XX. No va ser tant per un desenvolupament econòmic intern, sinó per la importació ràpida de la medicina occidental: campanyes de vacunació massives (OMS, UNICEF), antibiòtics, insecticides per combatre malalties com la malària i millores en la potabilització de l’aigua. Aquests avenços van fer caure la mortalitat en picat en poques dècades.
    • Una natalitat que es manté molt alta: Tot i que la gent mor menys, les taxes de natalitat triguen molt més a baixar. Les raons són profundament socials, econòmiques i culturals:
      • Raons econòmiques: En societats predominantment agràries i rurals, els fills continuen sent considerats una font de mà d’obra per al camp i, sobretot, la millor “assegurança de vellesa” per als pares.
      • Raons socioculturals: La tradició i, de vegades, la religió, afavoreixen les famílies nombroses. A més, l’estatus social de la dona sovint està lligat a la seva capacitat de tenir fills.
      • Falta d’accés a l’educació i a la planificació familiar: La manca d’escolarització, especialment de les dones, i un accés limitat a mètodes anticonceptius i a informació sobre salut reproductiva contribueixen a mantenir una fecunditat elevada.

Viure al límit: els reptes d’un creixement accelerat

Gestionar una població que es pot arribar a duplicar en menys de 30 anys genera enormes desafiaments que poden atrapar un país en un cercle viciós de pobresa.

    • Reptes econòmics:
      • Pressió sobre els recursos: Més persones necessiten més aigua, més aliments, més energia i més terra. Això pot provocar la desforestació per crear nous camps de conreu, l’esgotament dels aqüífers i conflictes per l’accés a recursos escassos.
      • Atur juvenil i economia informal: L’economia no és capaç de crear prou llocs de treball per absorbir l’enorme quantitat de joves que arriben cada any al mercat laboral. Això genera altes taxes d’atur i empeny moltes persones cap a l’economia informal (petits treballs sense contracte ni protecció social).
      • La “trampa de la pobresa”: Perquè la riquesa per habitant augmenti, el creixement econòmic del país ha de ser sempre superior al creixement de la seva població. Si la població creix més ràpid que l’economia, el país es fa, en termes relatius, més pobre.
    • Reptes socials:
      • Pressió sobre els serveis bàsics: Els governs es veuen desbordats per satisfer les necessitats d’una població creixent. És una cursa constant per construir prou escoles, hospitals, carreteres i habitatges.
      • Urbanització descontrolada: La manca d’oportunitats al camp provoca un èxode rural massiu cap a les ciutats. Aquesta allau de gent dona lloc al creixement de gegantins barris de barraques (slums) sense serveis bàsics com aigua corrent, clavegueram o electricitat, convertint-se en focus de problemes sanitaris i socials.

Tot i els reptes, una població jove també pot ser una oportunitat. Si un país aconsegueix invertir en l’educació i la salut d’aquesta generació, pot beneficiar-se del que s’anomena el “dividend demogràfic”: una “finestra d’oportunitat” on una gran massa de població activa pot impulsar un creixement econòmic espectacular. El gran repte és, doncs, transformar la “bomba” demogràfica en un “dividend”.

VÍDEO. El repte de la natalitat.

1.7 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Defineix amb les teves paraules el concepte d’explosió demogràfica. En quina fase del Model de Transició Demogràfica es produeix principalment?

2.📍 Saber situar-se: Fes una llista amb dues causes que expliquen per què la natalitat es manté alta als països en desenvolupament i dues conseqüències (reptes) que això provoca.

3.🔎 Saber investigar: Busca a internet i anomena tres països del món que estiguin actualment en una fase de creixement demogràfic molt ràpid.

1.7 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Explica la diferència clau entre com va baixar la mortalitat a Europa (lentament, per desenvolupament intern) i com ha baixat als països en desenvolupament durant el segle XX. Per què aquest ritme diferent és tan important per entendre l’explosió demogràfica? (Extensió mínima: 75 paraules).

5.📍 Saber situar-se: El text parla de la “trampa de la pobresa”. Explica amb les teves paraules aquesta idea. Per què és tan difícil per a un país ser més ric per habitant si la seva població creix més ràpid que la seva economia?

6.🔎 Saber investigar: Busca a internet la piràmide de població actual de la República Democràtica del Congo. Dibuixa un esbós de la seva forma a la llibreta. Es correspon amb el model de piràmide progressiva o expansiva? Justifica la teva resposta descrivint-ne la base i el vèrtex.

1.7 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: El text acaba mencionant el concepte de “dividend demogràfic”. Què creus que necessita un país amb una població molt jove per convertir aquest gran “repte” en una “oportunitat” de futur? Escriu un text de mímin 100 paraules on proposis dues inversions clau (per exemple, en educació, sanitat, infraestructures…) que hauria de fer el seu govern per aprofitar aquesta “finestra d’oportunitat”.

8.🔎 Saber investigar: L’educació de les dones és un dels factors clau per a la reducció de la natalitat. Busca informació sobre Malala Yousafzai i explica breument qui és i per què la seva lluita és tan important per al desenvolupament de molts països.

9.🌍 Saber participar: La urbanització descontrolada és un dels grans reptes del creixement demogràfic. Pensa en un problema greu que pot generar un barri de barraques (p. ex., problemes de salut per falta de clavegueram, risc d’incendis, etc.) i proposa una solució senzilla que una ONG o l’ajuntament podrien aplicar per millorar la vida dels seus habitants.

1. Un Món en Moviment: La Població Mundial i les Migracions 🗺️

1.8. Camins que s'encreuen: els moviments migratoris

La història de la humanitat és la història dels seus moviments. Des que els primers humans van sortir de l’Àfrica, no hem parat de moure’ns, d’explorar, d’assentar-nos en nous llocs. Una migració és un desplaçament de població que implica un canvi de residència permanent o semipermanent. Aquest fenomen té dues cares: l’emigració, que és la sortida de població des d’un lloc d’origen, i la immigració, que és l’arribada de població a un lloc de destinació. En un món globalitzat, aquests fluxos de persones són més intensos que mai i responen a un complex trencaclosques de causes que empenyen la gent a marxar i els atreuen cap a nous horitzons, transformant per sempre les societats d’origen i de destí.

IMATGE. Immigració.

La maleta a la mà: les causes de les migracions

Ningú abandona casa seva sense una raó poderosa. Les causes de les migracions es poden agrupar en diverses categories, sovint interrelacionades:

    • Causes Econòmiques: Són, amb diferència, les més comunes. Es basen en un desequilibri entre l’oferta i la demanda de treball a escala mundial.
      • Factors d’expulsió (push): La pobresa, la manca de feina, els salaris baixos o la falta d’oportunitats al país d’origen empenyen la gent a buscar un futur millor.
      • Factors d’atracció (pull): Els països més rics necessiten mà d’obra, sovint per a feines poc qualificades que la població local no vol fer. La percepció de salaris més alts i millors condicions de vida actua com un imant.
    • Causes Polítiques i Bèl·liques: Les guerres, les persecucions polítiques, les dictadures o les violacions dels drets humans obliguen milions de persones a fugir per salvar la vida. Aquestes persones són refugiats, un estatus protegit pel dret internacional que reconeix que la seva fugida no és voluntària, sinó forçada per un temor fundat a ser perseguits.
    • Causes Naturals i Ambientals: Un terratrèmol, una inundació o un tsunami poden provocar desplaçaments massius de població. A més, cada cop és més important el fenomen dels refugiats climàtics: persones que han d’abandonar casa seva per canvis ambientals a llarg termini, com la desertificació, la pujada del nivell del mar o les sequeres extremes.

El mapa dels camins: tipus i grans fluxos migratoris

Les migracions es poden classificar segons el seu destí (internes o internacionals) o la seva durada (temporals o permanents). A escala mundial, avui podem identificar tres grans fluxos principals:

    1. Fluxos Sud-Nord: És el més important en volum. Milions de persones es desplacen des de països en desenvolupament (el “Sud Global”: Amèrica Llatina, Àfrica, Àsia) cap a països desenvolupats (el “Nord Global”: EUA, Canadà, Europa, Japó). Són migracions principalment econòmiques.
    2. Fluxos Sud-Sud: Són cada cop més rellevants. Es tracta de migracions entre països en desenvolupament, sovint entre països veïns amb diferents nivells de riquesa (p. ex., de Nicaragua a Costa Rica, o de Birmània a Tailàndia).
    3. Fluxos Nord-Nord: Són migracions entre països rics, generalment de personal altament qualificat (“fuga de cervells” voluntària) que busca oportunitats professionals en altres països desenvolupats.

L’impacte de la cruïlla: conseqüències de les migracions

Les migracions tenen efectes profunds i complexos, tant per als països que perden població com per als que en guanyen.

    • Per als països d’origen (emigració):
      • Positives: Disminueix la pressió demogràfica i l’atur. A més, les remeses (els diners que els emigrants envien a les seves famílies) són una font d’ingressos vital per a moltes economies.
      • Negatives: Pèrdua de població jove i emprenedora. En particular, la marxa de professionals qualificats (metges, enginyers, científics), fenomen conegut com a “fuga de cervells”, suposa una gran pèrdua de capital humà per al país.
    • Per als països de destinació (immigració):
      • Positives: Rejoveneix la població, contrarestant l’envelliment demogràfic. La població immigrant ocupa llocs de treball necessaris, contribueix al sistema fiscal i de pensions, i enriqueix la cultura del país d’acollida amb noves tradicions i perspectives.
      • Negatives: Si no es gestionen adequadament, poden sorgir dificultats d’integració i problemes de convivència, així com actituds de xenofòbia i racisme per part d’alguns sectors de la societat d’acollida. També poden generar una pressió inicial sobre els serveis públics com l’educació o la sanitat.

En definitiva, les migracions són un reflex de les desigualtats del món, però també un potent motor de canvi social i cultural que ens recorda que les nostres societats són, cada cop més, un mosaic divers de camins que s’encreuen.

VÍDEO. Quanta gent ha marxat de Veneçuela? 

1.8 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Defineix amb les teves paraules els següents conceptes clau: emigració, immigració, refugiat i remeses.

2.📍 Saber situar-se: Fes una taula a la teva llibreta. A la primera columna, posa els quatre tipus de causes de les migracions que s’esmenten al text. A la segona, escriu un exemple concret de cada una.

3.🔎 Saber investigar: Observa un mapa dels principals fluxos migratoris mundials. Quin és el principal eix o direcció d’aquests moviments (Est-Oest, Nord-Sud, Sud-Nord)? La teva observació coincideix amb el que explica el text sobre els fluxos “Sud-Nord”?

1.8 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Explica la diferència fonamental que hi ha entre un migrant econòmic i un refugiat. Per què creus que aquesta distinció és tan important des del punt de vista legal i dels drets humans? (Extensió mínima: 75 paraules).

5.📍 Saber situar-se: El text parla de conseqüències de la immigració per als països de destinació. Tria’n una de positiva i una de negativa i explica-les amb les teves paraules, raonant per què es produeixen.

6.✍️ Saber explicar: La “fuga de cervells” és una de les conseqüències negatives per als països d’origen. Què significa exactament aquesta expressió? Posa un exemple d’un tipus de professional que, si emigra massivament, pot suposar una gran pèrdua per al seu país.

1.8 Nivell Avançat 🎢

7.🤝 Saber participar: Sovint, als mitjans de comunicació i a les xarxes socials, es presenta la immigració com un problema. Escriu un text de mínim 100 paraules on argumentis, basant-te en els coneixements d’aquest tema i de l’anterior (envelliment), per què la immigració és també una necessitat i una oportunitat per a societats envellides com l’espanyola o la catalana. Utilitza conceptes com “rejoveniment de la població” o “sostenibilitat del sistema de pensions”.

8.🔎 Saber investigar: Busca el nom d’alguna ONG (Organització No Governamental) que treballi ajudant a refugiats o migrants a prop de casa teva o a escala internacional (p. ex., Creu Roja, ACNUR, Proactiva Open Arms). Explica breument quina és la seva missió principal.

9.🌍 Saber participar: Pensa en el teu propi barri o poble. Segurament hi viu gent que ha nascut en altres països o regions. Quines coses positives (cultura, menjar, festes, idees…) creus que aporta aquesta diversitat cultural a la teva comunitat?

1. Un Món en Moviment: La Població Mundial i les Migracions 🗺️

1.9. Mirant a casa: la població a Espanya i Catalunya

Després d’observar el món, toca girar el mirall i mirar-nos a nosaltres mateixos. La demografia d’Espanya i Catalunya és un reflex fidel de la nostra història recent i un cas d’estudi perfecte per aplicar tots els conceptes que hem vist al llarg del tema. Compartim els trets generals dels països europeus desenvolupats —baixa natalitat, altíssima esperança de vida i un marcat envelliment—, però amb particularitats pròpies, com un contrast territorial molt accentuat i un paper absolutament crucial de la immigració en les darreres dècades. Analitzar la nostra demografia és, en el fons, entendre la societat on vivim.

IMATGE. Poble abandonat d’Espanya.

Un país de costes plenes i interiors buits: la distribució

El mapa de la densitat de població a la península Ibèrica és un dels més contrastats d’Europa. El patró és molt clar i es manté des de fa segles: una perifèria densament poblada que s’oposa a un interior molt poc poblat.

    • Les grans concentracions: La població es concentra principalment a la Comunitat de Madrid, que actua com un gran pol d’atracció al centre de la península, i sobretot a les zones costaneres, especialment l’arc mediterrani (amb Catalunya, el País Valencià i Andalusia al capdavant), el País Basc i les illes (Balears i Canàries).
    • Els deserts demogràfics: Gran part de l’interior peninsular presenta densitats de població baixíssimes, comparables a les de Lapònia. Aquest fenomen, conegut com l’“Espanya buidada”, afecta extenses àrees de Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Aragó i Extremadura, que pateixen un procés de despoblament i envelliment molt intens.

A Catalunya, aquest model es reprodueix a escala: una altíssima concentració a l’Àrea Metropolitana de Barcelona i a la resta de la franja litoral, que contrasta amb les densitats molt baixes de les comarques del Pirineu, Prepirineu i algunes zones de l’interior.

Una societat madura: dinàmiques i estructura

Espanya i Catalunya es troben plenament a la Fase 5 del Model de Transició Demogràfica, la fase post-transicional, amb unes característiques molt definides:

    • Natalitat i fecunditat molt baixes: Les taxes de natalitat són de les més baixes del món. La taxa de fecunditat (fills per dona) fa dècades que està molt per sota del nivell de reemplaçament (2,1), la qual cosa significa que no neixen prou nens per rellevar les generacions adultes.
    • Esperança de vida molt alta: En canvi, la nostra esperança de vida és de les més elevades del planeta, superant els 83 anys de mitjana.
    • Creixement natural negatiu: Com a conseqüència directa dels dos punts anteriors, des de fa uns anys moren més persones de les que neixen. El creixement natural és, per tant, negatiu.
    • Una població envellida: L’estructura demogràfica mostra un clar envelliment, amb un percentatge de majors de 65 anys que no para de créixer. La nostra piràmide de població té una forma clarament regressiva (de bulb).

La immigració: el motor del creixement real

Si el creixement natural és negatiu, com pot ser que la població total d’Espanya i Catalunya hagi augmentat en els darrers 25 anys? La resposta és contundent: la immigració. Els moviments migratoris han estat el factor demogràfic clau de la nostra història recent. L’arribada de població estrangera, principalment de Llatinoamèrica, el nord d’Àfrica i altres països d’Europa, ha tingut un doble efecte vital:

    1. Efecte quantitatiu: Ha compensat el creixement natural negatiu i ha permès que la població total continuï creixent.
    2. Efecte qualitatiu: Ha rejovenit la nostra estructura demogràfica, ja que la majoria d’immigrants són joves en edat de treballar i de tenir fills, fet que ha contribuït a eixamplar lleugerament la base de la nostra piràmide.

Reptes de futur

La nostra realitat demogràfica planteja tres grans reptes de futur:

    • Gestionar les conseqüències de l’envelliment (sostenibilitat de les pensions, despesa sanitària).
    • Afrontar el despoblament de l’interior i buscar un major equilibri territorial.
    • Garantir una bona integració social i cultural de la població immigrant, assegurant la cohesió social en una societat cada cop més diversa.

VÍDEO. Els deserts demogràfics d’Espanya.

1.9 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Descriu el patró general de distribució de la població a Espanya. On es concentren els habitants i quines zones estan poc poblades?

2.📍 Saber situar-se: Fes una llista amb tres característiques principals de la demografia actual d’Espanya i Catalunya (p. ex., natalitat baixa, esperança de vida alta, etc.).

3.🔎 Saber investigar: Entra a la web de l’IDESCAT (per a Catalunya) o de l’INE (per a Espanya) i busca la dada de l’esperança de vida en néixer.

Cerca a Google: esperanza de vida idescat o esperanza de vida ine.

Anota la darrera xifra que trobis. És una xifra alta o baixa en comparació amb altres països del món?

1.9 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: El text afirma que, tot i que el creixement natural és negatiu, la població total ha crescut. Explica aquesta aparent contradicció en un text de mínim 75 paraules, utilitzant el concepte d’immigració.

5.🔎 Saber investigar: Observa un mapa de densitat de població de Catalunya per comarques. Anomena una comarca amb una densitat molt alta i una amb una densitat molt baixa. Quins factors creus que expliquen aquesta diferència?

6.✍️ Saber explicar: Què és el fenomen de l’“Espanya buidada”? Explica’l amb les teves paraules i reflexiona sobre una possible conseqüència negativa que pugui tenir per a les persones que viuen en aquestes zones (p. ex., pèrdua de serveis com escoles, metges o botigues).

1.9 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: Després de tot el que has après en aquest tema, escriu un text de mínim 100 paraules on comparis els reptes demogràfics d’Espanya amb els d’un país de l’Àfrica Subsahariana com Nigèria. Enfoca’t en per què els seus problemes i les seves necessitats són pràcticament oposats (envelliment vs. explosió demogràfica, manca de joves vs. excés de joves, etc.).

8.🔎 Saber investigar: Busca la piràmide de població actual de Catalunya. Dibuixa un esbós a la teva llibreta. Es correspon amb un model de piràmide regressiva? Identifica la generació del “baby boom” (nascuts aproximadament entre 1960 i 1975).

9.🌍 Saber participar: El despoblament de l’interior és un gran repte. Pensa en una mesura o idea (relacionada amb la tecnologia, el turisme, l’agricultura ecològica, etc.) que creus que podria ajudar a atreure població jove a una zona rural i evitar que els pobles es quedin buits.

1. Un Món en Moviment: La Població Mundial i les Migracions 🗺️

1.10. L'horitzó incert: reptes demogràfics del futur

Després d’analitzar les dinàmiques que regeixen la població mundial, la pregunta és inevitable: i ara, què? Cap a on anem? La demografia no és una ciència exacta, però, gràcies a l’anàlisi de les tendències actuals, organismes com l’Organització de les Nacions Unides (ONU) elaboren projeccions que ens permeten dibuixar un futur probable. Aquest futur no és uniforme; es presenta profundament desigual i polaritzat, amb regions del món enfrontant-se a reptes radicalment oposats. A més, un nou factor de desequilibri, el canvi climàtic, amenaça amb redibuixar el mapa dels moviments humans, creant un nou tipus de migrant per a un nou tipus de crisi.

IMATGE. Ciutat futurista.

Quants serem? La fi de l’explosió

Durant dècades, la gran por era una “bomba demogràfica” incontrolable. Avui, les projeccions són més matisades. La població mundial continuarà creixent en les properes dècades, assolint probablement els 10.000 milions de persones cap a l’any 2050. Tanmateix, el més important és que el ritme de creixement s’està desaccelerant. La majoria de països ja han entrat o estan entrant a la Fase 3 de la transició demogràfica. S’espera que la població mundial arribi a un pic a finals del segle XXI i, a partir de llavors, s’estabilitzi o fins i tot comenci a decréixer lentament.

Però aquest creixement no serà homogeni. El futur demogràfic serà un món de contrastos:

    • Pràcticament tot el creixement es concentrarà a l’Àfrica Subsahariana, que duplicarà la seva població.
    • Mentrestant, la població d’Europa i altres països desenvolupats continuarà envellint i, molt probablement, disminuint en nombre.

Un nou èxode: els refugiats climàtics

Potser el repte demogràfic més gran i imprevisible del segle XXI no provingui de la dinàmica natural de la població, sinó de l’impacte de la nostra activitat sobre el planeta. El canvi climàtic està començant a generar un nou tipus de migrant forçat: el refugiat climàtic o migrant ambiental. Són persones obligades a abandonar casa seva no per una guerra o una persecució, sinó perquè el seu entorn s’ha tornat inhabitable. Aquest fenomen, que encara no té un estatus legal reconegut internacionalment, serà un dels principals motors de les migracions del futur.

Les principals causes que impulsaran aquest nou èxode són:

    • La pujada del nivell del mar: Amenaça amb submergir països insulars sencers (com les Maldives o Tuvalu) i zones costaneres molt poblades i baixes, com el delta del Nil a Egipte o el de Mekong al Vietnam.
    • La desertificació: L’avanç dels deserts, especialment a la regió del Sahel a l’Àfrica, degrada les terres de conreu i les pastures, fent impossible la subsistència de milions de persones.
    • L’escassetat d’aigua: Les sequeres cada cop més llargues i severes en moltes parts del món generaran “estrès hídric”, provocant desplaçaments massius a la recerca d’aquest recurs vital.
    • Els fenòmens meteorològics extrems: La major freqüència i intensitat d’huracans, inundacions i incendis destruirà llars i economies, forçant la gent a moure’s.

Les previsions d’organismes com el Banc Mundial parlen de centenars de milions de possibles refugiats climàtics per a mitjans de segle, un repte humanitari, polític i social de dimensions colossals.

El repte final: la sostenibilitat

El futur demogràfic ens enfronta a una pregunta essencial: com podem garantir una vida digna per a 10.000 milions de persones en un planeta amb recursos finits? La resposta passa pel concepte de desenvolupament sostenible, un model que busca satisfer les nostres necessitats actuals sense comprometre la capacitat de les generacions futures per satisfer les seves. Aconseguir aquest equilibri entre població, recursos i medi ambient és, sense dubte, el gran repte col·lectiu de la nostra espècie per al segle XXI.

VÍDEO. Vuit milions d’habitants.

1.10 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Segons les projeccions de l’ONU, quants habitants tindrà aproximadament el planeta l’any 2050? El ritme de creixement s’està accelerant o desaccelerant?

2.📍 Saber situar-se: Defineix amb les teves paraules el concepte de “refugiat climàtic”. Anomena dues causes ambientals que poden obligar una persona a marxar de casa seva.

3.🔎 Saber investigar: Busca a internet el nom de dues nacions-illa que estiguin en perill de desaparèixer per la pujada del nivell del mar. Anota’ls a la llibreta.

 

1.10 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: El text parla d’un futur demogràfic “polaritzat”. Explica què vol dir això. Quina serà la principal diferència entre l’evolució de la població a Europa i a l’Àfrica Subsahariana durant les properes dècades? (Extensió mínima: 75 paraules).

5.📍 Saber situar-se: Per què el canvi climàtic es considera un dels principals motors de les migracions del futur? Tria un dels fenòmens explicats (pujada del nivell del mar, desertificació o sequeres) i explica com pot provocar un desplaçament de població.

6.✍️ Saber explicar: El concepte de “refugiat climàtic” encara no està reconegut oficialment en el dret internacional com sí que ho està el de “refugiat polític”. Quines diferències hi veus? Per què creus que seria important que es reconegués legalment?

 

1.10 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: (Activitat de síntesi del tema). Escriu un text de mínim 100 paraules amb el títol “El Món al 2050: Un Retrat Demogràfic”. En la teva redacció, imagina com serà el món d’aquí a unes dècades i explica-ho utilitzant, com a mínim, tres dels conceptes clau que has après en aquest tema: l’envelliment en algunes regions, el creixement demogràfic en altres, i les migracions (climàtiques o d’altres tipus).

8.🔎 Saber investigar: Busca informació sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’ONU. Tria’n un que estigui relacionat amb els reptes demogràfics que hem estudiat (p. ex., fam zero, aigua neta, acció pel clima) i explica breument quin és el seu objectiu.

9.🌍 Saber participar: El desenvolupament sostenible busca un equilibri entre el benestar de les persones i el respecte al medi ambient. Pensa en una acció concreta que puguis fer tu en el teu dia a dia (relacionada amb el consum d’aigua, el reciclatge, el transport…) que contribueixi a aquest objectiu i explica per què és important.

 

Aquest lloc utilitza galetes per millorar l'experiència d'usuari.