🧬 ADN 1789 // Geografia i història 4t d'ESO

3. La Nació Incompleta: Espanya i Catalunya (1700-1898) 🪶

Caelum non animum mutant qui trans mare currunt. Horaci

3. La Nació Incompleta: Espanya i Catalunya (1700-1898) 🪶

Imagina un país que intenta desesperadament pujar al tren de la modernitat, però que té una àncora rovellada lligada al turmell. Aquest és el drama d'Espanya i Catalunya al segle XIX. Mentre a Europa les fàbriques treuen fum i les democràcies avancen, aquí vivim atrapats en una contradicció constant. És el segle de les xemeneies tèxtils del Llobregat i de les partides de capellans armats a les muntanyes. És l'època en què canviem de constitució com qui canvia de camisa, i on els militars decideixen qui governa a cop d'espasa. En aquest viatge, veurem com Catalunya es transforma en la ``fàbrica d'Espanya`` i com, davant d'un Estat que no la comprèn, comença a recordar qui era i a somiar qui vol ser. És la història d'un matrimoni mal avingut entre la tradició i el progrés, que acabarà amb la pèrdua de les últimes joies de l'imperi.

Què aprendrem?

En aquest tercer bloc, analitzarem la convulsa construcció de l'Estat liberal a Espanya i la singularitat del cas català. Iniciarem el recorregut amb la desfeta de 1714 i la imposició de l'absolutisme borbònic, per saltar després a la guerra contra Napoleó, on veurem néixer la primera constitució liberal (``La Pepa``). Viurem la tensió constant entre l'Espanya absolutista i la liberal a través del regnat de Ferran VII, les guerres carlines i el regnat d'Isabel II. Entendrem com, enmig d'aquesta inestabilitat política, Catalunya va protagonitzar una revolució industrial única, omplint les lleres dels rius de fàbriques tèxtils i creant una potent burgesia i un proletariat combatiu. Analitzarem l'intent fallit de democràcia durant el Sexenni i la Primera República, i com l'ordre es va restablir amb la Restauració borbònica i el frau del caciquisme. Finalment, veurem com reneix la consciència nacional catalana amb la Renaixença i acabarem amb el trauma del 1898, quan Espanya perd Cuba i Filipines i es veu obligada a mirar-se al mirall.

Índex de Sessions

3.1. L'Enderroc d'un Món: 1714 i la Nova Planta
3.2. Viva la Pepa: Guerra i Revolució Liberal
3.3. El Rei Feló: La Tornada a les Cadenes
3.4. Trons i Trinxeres: La Construcció de l'Estat Liberal
3.5. Xemeneies vora el Riu: La Industrialització Catalana
3.6. La Gloriosa i el Somni Republicà
3.7. El Torn de la Mentida: Cacics i Restauració
3.8. Rics i Pobres: La Nova Societat de Classes
3.9. El Despertar d'una Identitat: La Renaixença
3.10. L'Adéu a l'Imperi: La Crisi del 98

3. La Nació Incompleta: Espanya i Catalunya (1700-1898) 🪶

3.1. L'Enderroc d'un Món: 1714 i la Nova Planta

❓ Pregunta Guia: Què passa amb un país quan, d’un dia per l’altre, les seves lleis, la seva llengua i les seves institucions deixen d’existir?

  1. Identificar les causes i els bàndols de la Guerra de Successió (dimensió internacional i civil).
  2. Explicar el significat de l’11 de setembre de 1714 i la derrota de Barcelona.
  3. Analitzar el contingut i les conseqüències del Decret de Nova Planta (polítiques, fiscals i culturals).
  4. Definir el nou model d’Estat: l’absolutisme centralista borbònic.

IMATGE. Setge de Barcelona.

Per entendre l’Espanya i la Catalunya contemporànies, hem de tornar al moment zero: l’any 1700. La mort sense fills del rei Carles II va desencadenar un conflicte global, la Guerra de Successió (1701-1714). No va ser només una disputa per qui s’asseia al tron de Madrid; va ser la primera guerra mundial dels temps moderns i, alhora, una guerra civil brutal.

S’hi van enfrontar dos models. D’una banda, Felip d’Anjou (el futur Felip V), nét del rei de França, que representava el model francès: absolutisme i centralisme (el rei té tot el poder i tothom obeeix les mateixes lleis). Tenia el suport de Castella i de França. De l’altra, l’Arxiduc Carles d’Àustria, que prometia mantenir el sistema tradicional de la Corona d’Aragó: el pactisme (el rei comparteix poder amb les Corts i respecta les lleis pròpies de cada territori). Tenia el suport de la Gran Bretanya, Àustria i la Corona d’Aragó (Catalunya, València, Aragó i Mallorca).

La guerra va fer un tomb el 1713 amb el Tractat d’Utrecht. Les potències europees, cansades de guerra, van reconèixer Felip V com a rei d’Espanya a canvi que cedís territoris (com Gibraltar i Menorca a la Gran Bretanya). Catalunya es va quedar sola. Tot i així, les institucions catalanes van decidir resistir “a ultrança”. El setge de Barcelona va durar 14 mesos, fins que l’11 de setembre de 1714, les tropes borbòniques van trencar les muralles. La ciutat va capitular i el conseller en cap, Rafael Casanova, va caure ferit defensant el baluard de Sant Pere.

La victòria de Felip V no va ser una simple successió; va ser una conquesta. El rei va aplicar el “dret de conquesta” per enderrocar tot el sistema polític i legal anterior i construir un Estat nou a la seva imatge. L’instrument legal va ser el Decret de Nova Planta (1716). Les conseqüències van ser totals:

    1. Repressió Política: Es van abolir totes les institucions catalanes seculars: la Generalitat, les Corts Catalanes i el Consell de Cent de Barcelona. Catalunya va deixar de ser un estat dins la monarquia per convertir-se en una província governada per un Capità General militar, triat directament pel rei.
    2. Uniformització Legal: Es van suprimir les lleis pròpies (els furs) en l’àmbit penal i administratiu, imposant les lleis de Castella. Només es va conservar, parcialment, el dret civil català (lleis sobre herències i matrimonis).
    3. Repressió Econòmica: Es va imposar un nou impost únic i abusiu, el Cadastre, per fer pagar als catalans les despeses de l’exèrcit d’ocupació.
    4. Repressió Cultural: El castellà va passar a ser l’única llengua oficial de l’administració i la justícia. Es van tancar les universitats catalanes (punides per haver donat suport a l’Arxiduc) i es va crear la Universitat de Cervera com a únic centre d’ensenyament superior, sota control estricte.
    5. Control Militar: Per vigilar la ciutat rebel, es va enderrocar una gran part del barri de la Ribera de Barcelona (deixant milers de persones sense casa) per construir-hi la Ciutadella, una immensa fortalesa militar que apuntava els seus canons cap a la ciutat, no cap a fora.

Així va néixer l’Espanya contemporània: com un estat centralitzat i uniformitzat per la força de les armes, on ser espanyol passava a significar, legalment i culturalment, ser castellà.

🔑 Concepte Clau: Decret de Nova Planta

El Decret de Nova Planta (promulgat el 1716 per a Catalunya, i abans per a València i Aragó) és el conjunt de lleis imposades per Felip V després de la victòria a la Guerra de Successió. Aquest decret abolia les institucions pròpies de govern (Generalitat, Corts), el sistema fiscal i les lleis tradicionals dels territoris de la Corona d’Aragó. El seu objectiu era implantar l’absolutisme i centralitzar l’Estat seguint el model de Castella, eliminant qualsevol diferència política o administrativa dins del regne.

📜 La Veu del Passat: El Decret de Nova Planta (1716)

“Havent pacificat les meves armes el Principat de Catalunya, toca a la meva sobirania establir govern en ell […].Article 1: He resolt que en el referit Principat es formi una Audiència, presidida pel Capità General o Comandant General de les meves armes, de manera que els despatxos, després de començar amb el meu nom, prosseguiran amb el del seu President [el militar].Article 2: L’Audiència haurà de tractar els plets en llengua castellana.Article 43: En tot allò que no estigui previst en els capítols d’aquest decret, s’observaran les lleis de Castella, essent la meva voluntat que tothom s’adapti als seus costums.”Felip V d’Espanya, “Decret de Nova Planta de la Reial Audiència del Principat de Catalunya”, 16 de gener de 1716.

3.1 Nivell Aprenent 🎏

1. 📍 Saber situar-se (Glossari 🧵) Defineix amb precisió els conceptes clau d’avui: Guerra de Successió i Decret de Nova Planta. Afegeix aquestes definicions al glossari que aniràs construint al llarg del tema.

2. 🔎 Saber investigar Llegeix atentament la font 📜 “La Veu del Passat” (Decret de Nova Planta). Segons l’Article 1, qui passa a presidir la nova Audiència i té, per tant, el màxim poder polític a Catalunya? Segons l’Article 2, quina passa a ser l’única llengua vàlida per als plets (judicis)?

3. 📍 Saber situar-se Fes una llista a la teva llibreta amb les tres principals mesures de repressió que va patir Catalunya després de 1714, classificant-les en: Política (supressió d’institucions), Econòmica (impost) i Cultural (universitats).

3.1 Nivell Intermedi 🎠

4. ✍️ Saber explicar Redacta un text explicant per què la Guerra de Successió va tenir una dimensió internacional (quins països hi participaven i per què) i, alhora, una dimensió civil (quins territoris d’Espanya s’enfrontaven entre ells). (Mínim 75 paraules).

5. 🔎 Saber investigar (Duo Crític) Compara el model polític que defensava l’Arxiduc Carles (Pactisme) amb el que imposava Felip V (Absolutisme). En quin dels dos models el rei tenia límits i havia de respectar les lleis pròpies del territori? Quin dels dos creus que donava més llibertat a Catalunya i per què?

6. 📍 Saber situar-se (Eix 🧵) Inicia el teu eix cronològic del Tema 3. Situa-hi les següents dates clau: 1701 (Inici de la Guerra), 1713 (Tractat d’Utrecht), 11 de setembre de 1714 (Caiguda de Barcelona) i 1716 (Decret de Nova Planta).

3.1 Nivell Avançat 🎢

7. ✍️ Saber explicar (TILC) La teoria diu que el Decret de Nova Planta buscava la uniformització d’Espanya seguint el model de Castella. Redacta un text argumentant quines conseqüències va tenir això per a la identitat catalana. Has d’utilitzar correctament els conceptes institucions, llengua i dret de conquesta. (Mínim 75 paraules).

8. 🌍 Saber participar La Diada Nacional de Catalunya (11 de setembre) commemora una derrota militar i la pèrdua de les llibertats, en lloc d’una victòria. Per què creus que un poble decideix recordar el moment més difícil de la seva història? Creus que és un acte de tristesa o una manera de reivindicar la voluntat de seguir existint? Argumenta la teva opinió.

9. 🔎 Saber investigar Utilitza el Protocol de Cerca Verificada per esbrinar el significat simbòlic del Fossar de les Moreres.

  • Títol: El Fossar de les Moreres.
  • Termes de Cerca: “història fossar de les moreres 1714”, “inscripció peveter fossar moreres”.
  • Tasca: Escriu una frase explicant qui hi ha enterrat allà i transcriu els dos primers versos del poema de Pitarra que hi ha inscrits al peveter.

3. La Nació Incompleta: Espanya i Catalunya (1700-1898) 🪶

3.2. Viva la Pepa: Guerra i Revolució Liberal

❓ Pregunta Guia: Com pot un país lluitar contra un invasor i, al mateix temps, copiar les seves millors idees?

  1. Explicar les causes de la Guerra del Francès (Tractat de Fontainebleau i Motí d’Aranjuez).
  2. Definir el concepte de guerrilla com a nova estratègia militar de resistència popular.
  3. Analitzar la tasca legislativa de les Corts de Cadis.
  4. Identificar els principis liberals de la Constitució de 1812 (Sobirania Nacional, Divisió de Poders).

IMATGE. Les Corts de Cadis.

A principis del segle XIX, la monarquia espanyola era un edifici en ruïnes. El rei Carles IV i el seu fill, Ferran, s’odiaven mútuament, i el govern estava en mans d’un favorit odiat pel poble: Manuel Godoy. Napoleó Bonaparte, l’emperador de França, va veure la debilitat i va decidir aprofitar-se’n.

Tot va començar amb un engany: el Tractat de Fontainebleau (1807). Espanya va permetre que les tropes franceses travessés la península per atacar Portugal. Però els soldats francesos no van marxar; van anar ocupant ciutats espanyoles estratègiques. El poble, sospitant una invasió encoberta, va esclatar en el Motí d’Aranjuez (1808), obligant Carles IV a abdicar en favor del seu fill, Ferran VII. Napoleó, veient el caos, va convocar pare i fill a Baiona (França), els va obligar a renunciar al tron i va nomenar rei el seu germà, Josep Bonaparte (conegut despectivament com a “Pepe Botella”).

Però Napoleó va cometre un error de càlcul: va subestimar el poble. El 2 de maig de 1808, el poble de Madrid es va aixecar espontàniament contra l’ocupant francès. La repressió va ser brutal (afusellaments del 3 de maig), però la guspira ja s’havia encès. Començava la Guerra del Francès (1808-1814). Va ser una guerra atípica. L’exèrcit espanyol va ser derrotat sovint en camp obert, però la resistència es va organitzar de dues maneres noves:

    1. Els Setges: Ciutats com Girona o Saragossa van resistir mesos tancades i bombardejades, negant-se a rendir-se (resistència total).
    2. La Guerrilla: Partides de civils armats (pagesos, capellans, bandolers) que coneixien perfectament el terreny atacaven per sorpresa les tropes franceses i fugien. Això va minar la moral del poderós exèrcit napoleònic.

Mentre es lluitava a les muntanyes, a la ciutat de Cadis (l’única que no havien conquerit els francesos, protegida per la flota britànica) passava quelcom encara més revolucionari. S’hi van reunir les Juntes de Defensa i van convocar unes Corts Generals. Però aquestes Corts no eren com les medievals (per estaments); eren una assemblea nacional moderna.

Els diputats reunits a Cadis (una minoria culta i liberal) van aprofitar el buit de poder per desmuntar l’Antic Règim. La seva gran obra va ser la Constitució de 1812, aprovada el 19 de març (dia de Sant Josep, per això el poble la va batejar com a “La Pepa”). Va ser la primera constitució de la història d’Espanya i una de les més avançades del món. Establia:

    • Sobirania Nacional: El poder ja no és del rei (origen diví), sinó de la Nació (el conjunt dels ciutadans).
    • Divisió de Poders: Legislatiu (Corts), Executiu (Rei) i Judicial (Tribunals).
    • Igualtat davant la llei: Fi dels privilegis de la noblesa i el clergat.
    • Drets i Llibertats: Llibertat d’impremta, dret a la propietat i educació primària obligatòria.

La gran paradoxa és que els liberals de Cadis estaven creant una llei moderna i democràtica per a un rei, Ferran VII (“El Desitjat”), que estava presoner a França i que, en realitat, era un absolutista convençut que odiava tot el que representava “La Pepa”.

🔑 Concepte Clau: Constitució de 1812 (“La Pepa”)

La Constitució de 1812, coneguda popularment com a “La Pepa”, és la primera constitució liberal de la història d’Espanya. Redactada per les Corts de Cadis en plena guerra contra Napoleó, va significar la ruptura legal amb l’Antic Règim. Els seus pilars fonamentals eren la Sobirania Nacional (el poder resideix en els ciutadans), la divisió de poders, el sufragi universal masculí indirecte i la igualtat de tots els ciutadans davant la llei, posant fi als privilegis estamentals.

📜 La Veu del Passat: Constitució Política de la Monarquia Espanyola (1812)

“Art. 1. La Nació espanyola és la reunió de tots els espanyols d’ambdos hemisferis [incloent-hi les colònies americanes].Art. 3. La sobirania resideix essencialment en la Nació i, per tant, pertany a aquesta exclusivament el dret d’establir les seves lleis fonamentals.Art. 4. La Nació està obligada a conservar i protegir mitjançant lleis sàvies i justes la llibertat civil, la propietat i els altres drets legítims de tots els individus que la componen.Art. 12. La religió de la Nació espanyola és i serà perpètuament la Catòlica, Apostòlica i Romana, única veritable.”Constitució de Cadis, 19 de març de 1812.

1.2 Nivell Aprenent 🎏

1. 📍 Saber situar-se (Glossari 🧵) Defineix amb precisió els conceptes clau d’avui: Guerrilla i Sobirania Nacional. Afegeix aquestes definicions al glossari del teu tema.

2. 🔎 Saber investigar Llegeix atentament els articles de la font 📜 “La Veu del Passat” (Constitució de 1812).

  • Segons l’Article 3, a qui pertany exclusivament el dret d’establir les lleis fonamentals (qui té el poder)?
  • Segons l’Article 12, quina és l’única religió permesa a Espanya?

3. 📍 Saber situar-se Fes una llista a la teva llibreta amb les tres etapes clau que van portar a l’esclat de la guerra, ordenades cronològicament:

  1. Tractat de… (entrada de tropes franceses).
  2. Motí d’… (caiguda de Godoy i abdicació de Carles IV).
  3. Aixecament del… (revolta popular a Madrid).

1.2 Nivell Intermedi 🎠

4. ✍️ Saber explicar Redacta un text explicant la paradoxa política de la Guerra del Francès. Per què diem que els espanyols lluitaven militarment contra França per fer fora els invasors, però políticament (a les Corts de Cadis) estaven copiant les idees revolucionàries franceses? (Mínim 75 paraules).

5. 🔎 Saber investigar (Duo Crític) Compara l’actitud de la família reial (Carles IV i Ferran VII) a les abdicacions de Baiona amb l’actitud del poble de Madrid el 2 de maig de 1808. Qui va defensar la independència del país i qui va entregar la corona a Napoleó per interessos personals?

6. 📍 Saber situar-se (Eix 🧵) Continua el teu eix cronològic del Tema 3. Afegeix-hi les següents dates clau: 1808 (Motí d’Aranjuez i 2 de Maig), 1812 (Aprovació de la Constitució “La Pepa”) i 1814 (Final de la guerra i retorn de Ferran VII).

1.2 Nivell Avançat 🎢

7. ✍️ Saber explicar (TILC) La Constitució de 1812 destrueix legalment l’Antic Règim. Redacta un text argumentant aquesta afirmació, explicant com canvia la font del poder (de Rei a Nació) i l’estructura social (de Privilegis a Igualtat). Has d’utilitzar correctament els termes súbdit i ciutadà. (Mínim 75 paraules).

8. 🌍 Saber participar La guerrilla va ser una forma de “guerra del poble” contra un exèrcit professional. Avui dia veiem conflictes (Ucraïna, Palestina…) on la població civil s’arma o resisteix contra exèrcits regulars. Creus que és lícit que la població civil participi activament en la guerra per defensar el seu territori, o penses que això només augmenta la barbàrie i posa en perill més vides innocents? Argumenta la teva opinió.

9. 🔎 Saber investigar Utilitza el Protocol de Cerca Verificada per analitzar una de les pintures més famoses de la història.

  • Títol del Recurs: Els afusellaments del 3 de maig.
  • Font: Museu del Prado.
  • Termes de Cerca: “Goya 3 de mayo analisis camisa blanca”.
  • Tasca: Fixa’t en la figura central (l’home de la camisa blanca amb els braços alçats). Quina posició té? A quina figura religiosa important recorda la seva postura de sacrifici innocent davant dels soldats sense rostre?

3. La Nació Incompleta: Espanya i Catalunya (1700-1898) 🪶

3.3. Ferran VII: La Tornada a les Cadenes

❓ Pregunta Guia: Com pot un rei trair el seu propi poble dues vegades i sobreviure?

  1. Explicar el retorn a l’absolutisme el 1814 i l’abolició de l’obra de Cadis.
  2. Definir el concepte de pronunciamiento militar com a eina de canvi polític.
  3. Descriure les etapes del regnat: Sexenni Absolutista, Trienni Liberal i Dècada Ominosa.
  4. Identificar l’origen del conflicte successori (Llei Sàlica vs. Pragmàtica Sanció) que portarà al carlisme.

IMATGE. Ferran VII, el Deseado.

El 1814, acabada la guerra, Ferran VII “El Desitjat” va travessar la frontera. Els liberals l’esperaven amb la Constitució de 1812 a la mà perquè la jurés. Però el rei tenia altres plans. Amb el suport de la noblesa i l’Església (que li van entregar el Manifest dels Perses demanant el retorn a l’antic ordre), Ferran VII va donar un cop d’estat. Va declarar la Constitució “nul·la i sense cap valor”, com si no hagués passat mai res, i va restaurar l’absolutisme. La Inquisició va tornar, i els liberals (els herois de la guerra) van ser perseguits, empresonats o exiliats.

Així va començar una dinàmica que marcaria tot el segle XIX espanyol: l’enfrontament a mort entre absolutistes i liberals. Com que els liberals no tenien força política per canviar el govern, van recórrer a l’exèrcit. Va néixer el pronunciamiento: un alçament militar no per imposar una dictadura, sinó per canviar el govern o el sistema polític.

Després de molts intents fallits, el 1820 va triomfar el pronunciamiento de Rafael del Riego. El rei, espantat, es va veure obligat a jurar la Constitució (amb la famosa frase hipòcrita: “Caminem francament, i jo el primer, per la senda constitucional”). Va començar el Trienni Liberal (1820-1823). Es van recuperar les llibertats, es va abolir la Inquisició definitivament i es va intentar modernitzar el país. Però el rei conspirava en secret. Va demanar ajuda a la Santa Aliança (una coalició de potències absolutistes europees), que va enviar un exèrcit francès, els Cent Mil Fills de Sant Lluís, per envair Espanya i restaurar el seu poder absolut.

Va començar aleshores la Dècada Ominosa (1823-1833), deu anys de repressió ferotge. Líders liberals com Riego, Mariana Pineda o el general Torrijos van ser executats. Espanya es va tancar en la foscor mentre perdia definitivament gairebé totes les colònies americanes (que es van independitzar aprofitant el caos de la metròpoli).

Al final del seu regnat, el problema es va traslladar a la seva successió. Ferran VII només tenia filles. La tradició borbònica (la Llei Sàlica) prohibia regnar a les dones. Per garantir que la seva filla Isabel fos reina, Ferran VII va aprovar la Pragmàtica Sanció, que anul·lava la Llei Sàlica. Això va enfurismar el seu germà, l’infant Carles Maria Isidre, un absolutista radical que es considerava l’hereu legítim.

El país es va trencar en dos blocs abans i tot que el rei morís:

    1. Isabelins: Els partidaris de la nena Isabel (i de la seva mare, Maria Cristina). Paradoxalment, per sobreviure, van haver de buscar el suport dels liberals.
    2. Carlins: Els partidaris de Carles Maria Isidre. Defensaven l’absolutisme pur, la tradició i l’Església (“Déu, Pàtria i Rei”).

Quan Ferran VII va morir el 1833, va deixar una filla de tres anys al tron i un país a les portes d’una guerra civil.

🔑 Concepte Clau: Pronunciamiento

Un pronunciamiento és una forma d’alçament militar característica de l’Espanya del segle XIX. A diferència d’un cop d’estat modern (que busca posar un militar al poder), el pronunciamiento el protagonitzava un cap de l’exèrcit que “es pronunciava” (llegia un manifest) a favor d’un canvi polític (normalment a favor de la Constitució o d’un partit concret) i esperava que la resta de l’exèrcit i el poble li donessin suport. Si triomfava, el rei canviava el govern. Si fracassava, els líders eren afusellats o exiliats. El de Riego (1820) és l’exemple més famós.

📜 La Veu del Passat: Decret de València (1814)

“Declaro que la meva reial ànim és no només no jurar ni accedir a dita Constitució ni a cap decret de les Corts […], sinó declarar aquella Constitució i aquells decrets nuls i de cap valor ni efecte, ara ni en cap temps, com si no haguessin passat mai tals actes i s’haguessin tret del mig del temps […].I declaro reu de lesa majestat a qui gosi o intenti sostenir-los, i com a tal se li imposarà la pena de la vida.”Ferran VII, Decret de 4 de maig de 1814 (Restauració de l’Absolutisme).

1.3 Nivell Aprenent 🎏

1. 📍 Saber situar-se (Glossari 🧵) Defineix amb precisió els conceptes clau d’avui: Pronunciamiento i Llei Sàlica. Afegeix aquestes definicions al glossari del teu tema.

2. 🔎 Saber investigar Llegeix atentament la font 📜 “La Veu del Passat” (Decret de València). Què declara el Rei respecte a la Constitució de 1812 (“La Pepa”)? Quina pena (càstig) s’imposarà a qui intenti defensar-la o sostenir-la?

3. 📍 Saber situar-se Fes una llista a la teva llibreta amb les tres etapes en què es divideix el regnat de Ferran VII, ordenades cronològicament, i escriu els anys que dura cadascuna (segons s’explica al text).

1.3 Nivell Intermedi 🎠

4. ✍️ Saber explicar Redacta un text explicant l’origen del conflicte successori. Quina diferència hi havia entre la Llei Sàlica (que defensava el germà del rei, Carles) i la Pragmàtica Sanció (que va aprovar Ferran VII)? Qui sortia beneficiat en cada cas? (Mínim 75 paraules).

5. 🔎 Saber investigar (Duo Crític) Compara els dos bàndols que es formen al final del regnat: els Isabelins i els Carlins. Qui era el seu candidat al tron? Quin model polític defensava cadascun (absolutisme radical vs. obertura liberal)?

6. 📍 Saber situar-se (Eix 🧵) Continua el teu eix cronològic del Tema 3. Afegeix-hi les següents dates clau: 1814 (Retorn de l’Absolutisme), 1820 (Pronunciamiento de Riego), 1823 (Invasió dels Cent Mil Fills de Sant Lluís) i 1833 (Mort de Ferran VII).

1.3 Nivell Avançat 🎢

7. ✍️ Saber explicar (TILC) La teoria explica que els liberals van haver de recórrer al pronunciamiento militar. Redacta un text argumentant per què els liberals no podien arribar al poder a través d’eleccions democràtiques en aquell moment i per què l’exèrcit es va convertir en l’única eina de canvi polític. (Mínim 75 paraules).

8. 🌍 Saber participar Ferran VII va jurar la Constitució el 1820 amb la famosa frase “Caminem francament, i jo el primer, per la senda constitucional”, mentre conspirava en secret per destruir-la. Avui dia, valorem l’honestedat en els nostres polítics? Creus que la mentida és una eina “acceptable” en política per mantenir el poder, o l’ètica hauria de passar per davant de l’estratègia? Argumenta la teva opinió.

9. 🔎 Saber investigar Utilitza el Protocol de Cerca Verificada per observar una obra d’art que retrata la repressió d’aquesta època.

  • Títol del Recurs: L’afusellament de Torrijos i els seus companys.

  • Font: Museu del Prado.

  • Termes de Cerca: “Antonio Gisbert fusilamiento Torrijos descripción”.

  • Tasca: Fixa’t en les cares i les mans dels condemnats. Quina emoció transmeten (por, valentia, resignació)? Per què creus que alguns d’ells s’agafen de la mà?

3. La Nació Incompleta: Espanya i Catalunya (1700-1898) 🪶

3.4. Trons i Trinxeres: La Construcció de l'Estat Liberal

❓ Pregunta Guia: Com es pot construir un Estat modern mentre el país es dessagna en una guerra civil?

  1. Comparar les dues grans famílies del liberalisme: Moderats i Progressistes.
  2. Explicar les causes i les conseqüències de les Guerres Carlines, especialment a Catalunya.
  3. Definir el concepte de Desamortització i analitzar els seus efectes econòmics i socials.
  4. Descriure el paper protagonista dels militars en la política del regnat d’Isabel II.

IMATGE. Guerres Carlines.

Amb la mort de Ferran VII (1833), Espanya es va endinsar en un període decisiu. La reina regent, Maria Cristina, necessitava defensar el tron de la seva filla Isabel II davant l’amenaça dels carlins. No tenia opció: va haver de pactar amb els enemics del seu difunt marit, els liberals. Així, l’Estat Liberal a Espanya no va néixer d’una revolució (com a França), sinó d’una necessitat de supervivència enmig d’una guerra civil.

La Primera Guerra Carlina (1833-1840) Va ser un conflicte brutal, especialment intens al País Basc, Navarra i l’interior de Catalunya. No era només una disputa dinàstica (Isabel vs. Carles); era un xoc de mons.

    • El bàndol Carlí: Format per la petita noblesa rural, el baix clergat i molts pagesos que veien el liberalisme com una amenaça als seus furs i costums. El seu lema era “Déu, Pàtria i Rei”. A Catalunya, dominaven la muntanya i l’interior.
    • El bàndol Isabelí: Format per l’alta noblesa, els funcionaris, la burgesia urbana i les classes populars de les ciutats. Dominaven la costa i les capitals (com Barcelona). La guerra va acabar amb la victòria liberal (Conveni de Vergara), però el carlisme va quedar latent, provocant dues guerres més al llarg del segle.

La Construcció de l’Estat Liberal: Moderats vs. Progressistes Un cop al poder, els liberals es van dividir en dos partits irreconciliables que es van disputar el govern durant tot el regnat d’Isabel II (1833-1868):

    1. Els Moderats: Defensaven un liberalisme conservador. Volien Sobirania Compartida (Rei + Corts), poders molt amplis per a la Corona, un sufragi censatari molt restringit (només votaven els molt rics) i un Estat centralitzat i autoritari. Tenien el suport dels terratinents i l’alta burgesia. El seu líder era el general Narváez.
    2. Els Progressistes: Defensaven la Sobirania Nacional, limitar el poder de la reina, un sufragi censatari més ampli (classes mitjanes) i la llibertat de premsa. Tenien el suport de la petita burgesia i les classes populars urbanes. El seu líder era el general Espartero.

Fixa’t que els líders dels partits eren generals. Això demostra la feblesa del sistema: els canvis de govern no es feien a les urnes (manipulades per la reina, que sempre afavoria els moderats), sinó mitjançant pronunciamientos militars.

La Desamortització: Canviar la propietat per guanyar la guerra Per guanyar la guerra contra els carlins, l’Estat necessitava diners i soldats. El 1836, el progressista Juan Álvarez Mendizábal va decretar la Desamortització eclesiàstica. L’Estat va expropiar les terres i béns de l’Església (que fins aleshores eren “mans mortes”, no es podien vendre) i les va subhastar públicament. Els objectius eren tres: 1) Aconseguir diners per pagar l’exèrcit i el deute; 2) Castigar l’Església pel seu suport al carlisme; 3) Crear una classe de propietaris agrícoles fidels al liberalisme. El resultat va ser agredolç: va salvar la hisenda, però no va repartir la terra entre els pagesos (que no tenien diners per licitar a les subhastes). Les terres van passar de l’Església a la burgesia i noblesa terratinent, augmentant la desigualtat al camp.

El regnat d’Isabel II va ser una època de corrupció, frau electoral i autoritarisme, on el progrés econòmic (com la construcció del ferrocarril) anava acompanyat d’un endarreriment polític i social que acabaria explotant el 1868.

🔑 Concepte Clau: Desamortització

La Desamortització va ser el procés jurídic i econòmic clau de la construcció de l’Estat liberal espanyol. Consistia en l’expropiació per part de l’Estat de les terres i béns que estaven en “mans mortes” (és a dir, que no es podien vendre ni dividir), pertanyents principalment a l’Església i, més tard, als municipis. Un cop expropiades, aquestes terres es venien en subhasta pública a particulars. Les dues més importants van ser la de Mendizábal (1836, béns de l’Església) i la de Madoz (1855, béns comunals). L’objectiu era recaptar fons per a l’Estat i convertir la terra en una mercaderia lliure (propietat privada capitalista).

📜 La Veu del Passat: Decret de Desamortització de Mendizábal (1836)

“A la Reina Governadora.Senyora: Vendre la massa de béns que han vingut a ser propietat de la Nació no és tan sols complir una promesa solemne i donar una garantia positiva al deute nacional per mitjà d’una amortització exactament igual al producte de les rendes; és obrir una font abundantíssima de felicitat pública; és animar una riquesa morta; és desobstruir els canals de la indústria i de la circulació; és facilitar al país l’adquisició d’un títol de propietat futura; és crear una família de propietaris que s’identifiquin amb l’existència d’un govern que els proporciona tants beneficis.”Juan Álvarez Mendizábal, Exposició de motius del Reial Decret de 19 de febrer de 1836.

1.4 Nivell Aprenent 🎏

1. 📍 Saber situar-se (Glossari 🧵) Defineix amb precisió els conceptes clau d’avui: Carlisme (ideologia i lema) i Desamortització. Afegeix aquestes definicions al glossari del teu tema.

2. 🔎 Saber investigar Llegeix atentament la font 📜 “La Veu del Passat” (Decret de Mendizábal).

  • Com anomena l’autor a la riquesa que està en mans de l’Església abans de ser venuda? (Dues paraules: “riquesa…”).

  • Quin objectiu polític té la venda, segons l’última frase del text (“crear una família de…”)?

3. 📍 Saber situar-se Fes una taula a la teva llibreta per classificar els dos partits liberals.

  • Columnes: Moderats / Progressistes.

  • Files: Sobirania, Sufragi, Líder Militar. (Omple la informació corresponent a cada partit segons la teoria).

1.4 Nivell Intermedi 🎠

4. ✍️ Saber explicar Redacta un text explicant el mecanisme econòmic de la Desamortització. Descriu els tres passos del procés: 1) Què fa l’Estat amb els béns de l’Església? (Expropiar), 2) Com es venen? (Subhasta), 3) En què es converteixen? (Propietat privada). (Mínim 75 paraules).

5. 🔎 Saber investigar (Duo Crític) Compara els dos bàndols de la Guerra Civil (Carlins vs. Isabelins) a Catalunya. On tenien la seva força principal cada un (muntanya/interior vs. costa/ciutats)? Quin grup social donava suport majoritàriament a cada bàndol (pagesos/clergat vs. burgesia/classes urbanes)?

6. 📍 Saber situar-se (Eix 🧵) Continua el teu eix cronològic del Tema 3. Afegeix-hi les següents dates clau: 1833 (Inici de la 1a Guerra Carlina i Regència de Maria Cristina), 1836 (Desamortització de Mendizábal) i 1839 (Conveni de Vergara / Fi de la guerra).

1.4 Nivell Avançat 🎢

7. ✍️ Saber explicar (TILC) La teoria destaca que els líders dels partits polítics (Narváez, Espartero) eren generals. Redacta un text argumentant què ens indica això sobre la qualitat de la democràcia liberal espanyola del segle XIX. Per què els canvis de govern es feien sovint amb armes i no amb vots? (Mínim 75 paraules).

8. 🌍 Saber participar La Desamortització volia repartir la terra, però en subhastar-la al millor postor, va acabar en mans dels qui ja tenien diners (la burgesia), deixant els pagesos pobres sense res. Creus que quan l’Estat ven béns públics (privatitzacions) hauria de mirar només qui paga més, o hauria de garantir que la riquesa es reparteixi de manera justa? Argumenta la teva opinió sobre la desigualtat econòmica.

9. 🔎 Saber investigar Utilitza el Protocol de Cerca Verificada per posar cara a un dels líders carlins més temuts a Catalunya.

  • Títol del Recurs: Ramon Cabrera, el Tigre del Maestrat.

  • Font: Viquipèdia / Enciclopèdia Catalana.

  • Termes de Cerca: “Ramon Cabrera carlista gravat”, “Ramon Cabrera Tigre del Maestrat”.

  • Tasca: Busca una imatge d’ell i descriu breument el seu aspecte. Per quin sobrenom ferotge era conegut aquest general carlí?

3. La Nació Incompleta: Espanya i Catalunya (1700-1898) 🪶

3.5. Xemeneies vora el Riu: La Industrialització Catalana

❓ Pregunta Guia: Com va aconseguir Catalunya convertir-se en la “fàbrica d’Espanya” sense tenir ni una sola mina de bon carbó?

  1. Identificar la indústria tèxtil cotonera com el motor de la industrialització catalana.
  2. Diferenciar els dos models industrials: el Vapor (urbà/carbó) i la Colònia Industrial (rural/aigua).
  3. Descriure l’estructura i el funcionament d’una colònia industrial (paternalisme).
  4. Explicar la importància del proteccionisme per a l’economia catalana.

IMATGE. Revolució industrial a Catalunya.

Mentre Espanya continuava sent un país majoritàriament agrari i endarrerit, Catalunya va protagonitzar un fenomen excepcional: es va convertir en la “fàbrica d’Espanya”. Va ser una revolució industrial diferent de l’anglesa, ja que Catalunya tenia un gran problema: li faltava carbó. Els jaciments catalans eren de mala qualitat (lignit) i importar carbó britànic era molt car. Com ho van resoldre els empresaris catalans? Amb enginy i aigua.

El motor d’aquesta revolució no va ser el ferro, sinó el cotó. Al segle XIX, la demanda de teixits de cotó (les anomenades “indianes”) no parava de créixer. Per fabricar-les, es van desenvolupar dos models industrials molt diferents que van conviure en el temps:

    1. Els Vapors (Model Urbà): Situats a la costa i a ciutats com Barcelona, Mataró, Sabadell o Terrassa. Aquestes fàbriques funcionaven amb màquines de vapor alimentades amb carbó que arribava per mar des del Regne Unit o Astúries. Eren edificis verticals (de pisos), envoltats de barris obrers. El problema era que si el preu del carbó pujava, els beneficis baixaven.
    2. Les Colònies Industrials (Model Rural): Aquesta va ser la gran solució catalana per estalviar costos. A partir de 1860, molts industrials van decidir marxar de la ciutat i instal·lar-se a la vora dels rius (especialment el Llobregat i el Ter). Allà van construir preses i canals per aprofitar la força de l’aigua (energia hidràulica) per moure les turbines. L’energia era gratuïta, però tenia un inconvenient: si hi havia sequera, la fàbrica s’aturava.

Aquest segon model, la Colònia Industrial, era molt més que una fàbrica; era una ciutat en miniatura, un món tancat i aïllat. L’empresari construïa la fàbrica, però també els habitatges per als obrers, l’església, l’escola, la botiga (l’economat) i el centre cultural. Tot era propietat de l’amo.

Això va donar lloc al Paternalisme Industrial. L’amo actuava com un “pare sever”: oferia feina, casa i educació als seus obrers, però a canvi exigia una obediència absoluta i controlava la seva vida moral i social. A les colònies no hi havia sindicats, ni vagues, ni idees revolucionàries, perquè estaven aïllades de la “mala influència” de les ciutats. Els treballadors treballaven, resaven i compraven a la botiga de l’amo, de manera que el salari retornava a l’empresa.

Finalment, aquesta indústria tenia un punt feble: no podia competir amb els teixits anglesos, que eren més barats i millors. Per sobreviure, la burgesia catalana va pressionar constantment el govern de Madrid perquè apliqués una política de Proteccionisme. Això significava posar aranzels (impostos) molt alts als productes estrangers. Així, els espanyols estaven “obligats” a comprar teixit català (i blat castellà), creant un mercat nacional captiu. Aquesta defensa dels aranzels seria una font constant de tensió política amb el govern central.

🔑 Concepte Clau: Colònia Industrial

La Colònia Industrial és un model d’assentament industrial característic de Catalunya (segona meitat del s. XIX). Situada en zones rurals a la vora dels rius (Llobregat, Ter), utilitzava l’energia hidràulica com a font d’energia gratuïta. Es caracteritza per ser un recinte aïllat i autosuficient on l’empresari és propietari de tot: la fàbrica, els habitatges dels obrers, l’església, l’escola i els serveis. Socialment, es basava en el paternalisme: l’amo exercia un control social i moral estricte sobre els treballadors a canvi de garantir-los feina i habitatge, evitant així la conflictivitat laboral pròpia de les ciutats.

📜 La Veu del Passat: Elogi de la Vida a la Colònia (1880)

“A la colònia, l’obrer viu en família, aïllat del contacte de les poblacions corrompudes. No sent parlar de vagues, ni de societats secretes, ni de teories destructores de l’ordre social.Aquí té la seva petita casa, sana i barata; té l’escola per als seus fills, on aprenen la doctrina cristiana; té l’església on troba consol; té l’economat on compra els queviures a bon preu sense haver de sortir del recinte. L’amo viu a prop, a la torre, com un pare que vetlla pels seus fills, i ells li tornen aquest afecte amb la seva fidelitat i treball constant. És la pau social feta realitat gràcies a l’aigua del riu.”Text reconstruït a partir d’articles de la premsa conservadora catalana de finals del segle XIX (Diari de Barcelona, La Veu de Montserrat).

1.5 Nivell Aprenent 🎏

1. 📍 Saber situar-se (Glossari 🧵) Defineix amb precisió els conceptes clau d’avui: Colònia Industrial i Proteccionisme. Afegeix aquestes definicions al glossari del teu tema.

2. 🔎 Saber investigar Llegeix atentament la font 📜 “La Veu del Passat” (Elogi de la vida a la Colònia).

  • De què està “aïllat” l’obrer quan viu a la colònia, segons el text? (Cita la frase sobre les poblacions).
  • Què rep l’obrer a canvi de la seva fidelitat, a part de la casa i l’escola? (Cita el servei comercial esmentat).

3. 📍 Saber situar-se Fes un quadre a la teva llibreta per diferenciar els dos models industrials catalans:

  • El Vapor: Font d’energia (Carbó) / Localització (Urbana/Costa).
  • La Colònia: Font d’energia (Hidràulica/Aigua) / Localització (Rural/Rius).

1.5 Nivell Intermedi 🎠

4. ✍️ Saber explicar Redacta un text explicant l’enginyosa solució de la indústria catalana. Quin era el gran problema energètic de Catalunya (comparat amb Anglaterra) i per què la creació de les colònies industrials als rius Llobregat i Ter va permetre resoldre’l? (Mínim 75 paraules).

5. 🔎 Saber investigar (Duo Crític) Compara la vida d’un obrer en un Vapor (ciutat) amb la d’un obrer en una Colònia (camp). A la ciutat hi havia més llibertat però més inseguretat; a la colònia, tot estava controlat. Quin paper jugava l’economat (la botiga de l’amo) i l’església en el control de la vida de l’obrer de colònia?

6. 📍 Saber situar-se Dibuixa un esquema senzill de l’estructura típica d’una colònia industrial, separant els tres espais: 1. Espai de Producció (fàbrica, canal, presa), 2. Espai de Vida (habitatges, escola, botiga) i 3. Espai de Domini (església, torre de l’amo).

1.5 Nivell Avançat 🎢

7. ✍️ Saber explicar (TILC) La teoria diu que la burgesia catalana pressionava Madrid per aconseguir aranzels alts. Redacta un text argumentant per què necessitaven el Proteccionisme. Què passava si entraven lliurement els teixits anglesos? Per què el mercat espanyol era vital per a la supervivència de la indústria catalana? (Mínim 75 paraules).

8. 🌍 Saber participar El Paternalisme Industrial oferia seguretat (casa, feina, escola) a canvi de llibertat (obediència total, control moral). Avui dia, algunes grans empreses tecnològiques ofereixen als seus treballadors menjar gratis, gimnasos i serveis dins l’oficina perquè no n’hagin de sortir. Creus que això és una forma moderna de paternalisme? Preferiries una feina que et “cuida” a canvi de la teva vida, o una feina on només vas a treballar i la teva vida privada és totalment teva? Argumenta la teva opinió.

9. 🔎 Saber investigar Utilitza el Protocol de Cerca Verificada per veure com vivien els amos en comparació amb els obrers.

  • Títol del Recurs: La Torre de l’Amo.

  • Font: MNACTEC / Visitmuseum.

  • Termes de Cerca: “Torre de l’amo Colònia Vidal interior”, “Torre Colònia Sedó arquitectura”.

  • Tasca: Busca una imatge de l’exterior d’una d’aquestes torres i descriu un element arquitectònic (torre, jardí, balcó) que demostri la riquesa i el poder de l’amo sobre la resta de la colònia.

3. La Nació Incompleta: Espanya i Catalunya (1700-1898) 🪶

3.6. La Gloriosa i el Somni Republicà

❓ Pregunta Guia: Pot un país governar-se a si mateix sense rei, o el caos és el preu de la llibertat total?

  1. Explicar les causes de la revolució de 1868 (La Gloriosa) i la caiguda d’Isabel II.
  2. Diferenciar entre Liberalisme (vot censatari) i Democràcia (sufragi universal masculí).
  3. Descriure el fracàs de la monarquia d’Amadeu de Savoia.
  4. Analitzar la inestabilitat de la Primera República (federalisme vs. cantonalisme) i el seu final abrupte.

IMATGE. La monarquia constitucional.

L’any 1868, Espanya va dir “prou”. El regnat d’Isabel II havia tocat fons, ofegat per la corrupció, els escàndols de la reina i l’autoritarisme dels moderats. Tota l’oposició (progressistes, demòcrates i republicans) es va unir en el Pacte d’Ostende amb un objectiu clar: fer fora els Borbons.

El setembre de 1868, l’almirall Topete i els generals Serrano i Prim (un heroi popular català de Reus) es van sublevar a Cadis al crit de “Visca Espanya amb honra!”. La revolució, coneguda com La Gloriosa, va triomfar ràpidament. Isabel II va fugir a l’exili i va començar el Sexenni Democràtic (1868-1874).

Per primera vegada, no es buscava només canviar el govern, sinó canviar el sistema. Es va aprovar la Constitució de 1869, la més avançada fins aleshores. La gran novetat era el Sufragi Universal Masculí: per fi, tots els homes majors d’edat podien votar, fossin rics o pobres. Espanya deixava de ser liberal per intentar ser democràtica.

Però, qui havia de regnar? La Constitució deia que Espanya era una monarquia, però havien fet fora els Borbons. El general Prim va buscar un rei democràtic per Europa i va trobar Amadeu de Savoia (un príncep italià progressista). Però el destí va ser cruel: el dia que Amadeu arribava a Espanya, Prim (el seu únic valedor) era assassinat a Madrid. Amadeu I va regnar dos anys (1871-1873) en un país de bojos: l’església l’odiava, els carlins es van alçar en guerra, els republicans el boicotejaven i els borbònics conspiraven. Tip, va abdicar amb una frase cèlebre: “Aquest país és ingovernable”.

Sense rei, les Corts no van tenir més remei que proclamar la Primera República (1873-1874). Va ser un règim d’una inestabilitat rècord: va durar només 11 mesos i va tenir quatre presidents (Figueras, Pi i Margall, Salmerón i Castelar).

El gran debat era com organitzar l’Estat:

    • Republicans Unitaris: Volien un govern fort i centralitzat a Madrid.
    • Republicans Federals: (Liderats pel català Pi i Margall). Volien que Espanya fos una federació d’estats autònoms, semblant als EUA, reconeixent la personalitat de Catalunya.

El somni federal va acabar en malson amb el Cantonalisme. Ciutats i pobles (com Cartagena), impacients, es van declarar repúbliques independents (“cantons”) i van declarar la guerra a Madrid. Amb tres guerres alhora (la 3a Guerra Carlina, la Guerra de Cuba i la revolta Cantonal), la República va col·lapsar. L’ordre es va imposar per la força: el general Pavía va entrar a les Corts a cavall (gener de 1874) i va dissoldre la República, obrint la porta al retorn dels Borbons.

🔑 Concepte Clau: Federalisme

El Federalisme és una doctrina política que defensa que l’Estat no ha de ser centralista (tot el poder en un punt), sinó que s’ha de formar per la unió voluntària (pacte) de diferents territoris o estats, que conserven la seva autonomia i autogovern. Durant el Sexenni, va ser la ideologia principal del republicanisme català (liderat per Francesc Pi i Margall). Proposava transformar Espanya en una república federal “de baix a dalt”, on els municipis i les regions tinguessin poder real, contraposant-se al centralisme de Madrid.

📜 La Veu del Passat: Carta de Renúncia d’Amadeu I (1873)

“Dos anys llargs ha que cenyeixo la Corona d’Espanya, i Espanya viu en constant lluita […]. Si fossin estrangers els enemics de la seva joia i felicitat, llavors, al capdavant d’aquests soldats tan valents com soferts, seria el primer a combatre’ls.Però tots els que amb l’espasa, amb la pluma, amb la paraula agreugen i perpetuen els mals de la Nació són espanyols; tots invoquen el dolç nom de la pàtria; tots barallen i s’agiten pel seu bé, i entre el brogit del combat, entre el confús, eixordador i contradictori clamor dels partits, entre tantes i tan oposades manifestacions de l’opinió pública, és impossible encertar quin és el veritable, i més impossible encara trobar remei per a tants mals.[…] Aquestes són, senyors diputats, les raons que em mouen a tornar a la Nació la Corona.”Amadeu de Savoia, Palau de Madrid, 11 de febrer de 1873.

1.6 Nivell Aprenent 🎏

1. 📍 Saber situar-se (Glossari 🧵) Defineix amb precisió els conceptes clau d’avui: La Gloriosa (què va ser i quin any) i Federalisme. Afegeix aquestes definicions al glossari del teu tema.

2. 🔎 Saber investigar Llegeix atentament la font 📜 “La Veu del Passat” (Renúncia d’Amadeu I).

  • Segons el rei, qui són els veritables enemics de la felicitat d’Espanya: els estrangers o els mateixos espanyols?
  • Com descriu el clima polític (“el clamor dels partits”) que li fa impossible governar?

3. 📍 Saber situar-se Fes una llista ordenada a la teva llibreta amb les tres formes de govern (règims polítics) que es van succeir durant el Sexenni Democràtic:

  1. Govern Provisional i Constitució de… (Indica l’any).
  2. Monarquia d’… (Indica el nom del rei).
  3. Primera… (Indica el nom del règim).

1.6 Nivell Intermedi 🎠

4. ✍️ Saber explicar Redacta un text explicant el gran canvi polític que va portar la Constitució de 1869. Quina diferència fonamental hi ha entre el Liberalisme d’Isabel II (amb sufragi censatari) i la Democràcia del Sexenni (amb sufragi universal masculí)? Qui guanyava el dret a vot per primera vegada? (Mínim 75 paraules).

5. 🔎 Saber investigar (Duo Crític) Compara el model de República Federal (defensat per Pi i Margall) amb el Cantonalisme. Encara que tots dos volien descentralitzar, quina era la diferència clau: el federalisme volia unir territoris mitjançant un pacte “de dalt a baix”, mentre que el cantonalisme va provocar la fragmentació caòtica del país “de baix a dalt”?

6. 📍 Saber situar-se (Eix 🧵) Continua el teu eix cronològic del Tema 3. Afegeix-hi les següents dates clau: 1868 (Revolució “La Gloriosa”), 1871 (Inici del regnat d’Amadeu I) i 1873 (Proclamació de la Primera República).

1.6 Nivell Avançat 🎢

7. ✍️ Saber explicar (TILC) La teoria diu que la Primera República va col·lapsar per la “inestabilitat”. Redacta un text argumentant aquesta afirmació. Has d’esmentar les tres guerres simultànies que va haver d’afrontar el govern i explicar per què va ser impossible consolidar el règim. (Mínim 75 paraules).

8. 🌍 Saber participar Amadeu I va marxar dient que els espanyols eren ingovernables perquè veien l’adversari polític com un enemic a abatre, en lloc d’algú amb qui debatre. Creus que avui dia la política espanyola i catalana ha superat aquest problema? Els polítics actuals busquen acords pel bé comú o es dediquen a “barallar-se i agitar-se” com deia Amadeu? Argumenta la teva opinió.

9. 🔎 Saber investigar Utilitza el Protocol de Cerca Verificada per analitzar una de les imatges satíriques més famoses de l’època.

  • Títol del Recurs: La Flaca: La República i els seus pretendents.
  • Font: Biblioteca Nacional d’Espanya / Viquipèdia.
  • Termes de Cerca: “revista La Flaca caricatura báscula república”, “La Flaca 1873 caricatura”.
  • Tasca: Busca la imatge on surt una balança. Qui o què pesa més en aquesta balança política? Què creus que volia criticar el dibuixant sobre la situació de la República?

3. La Nació Incompleta: Espanya i Catalunya (1700-1898) 🪶

3.7. El Torn de la Mentida: Cacics i Restauració

❓ Pregunta Guia: Es pot anomenar “democràcia” un sistema on el govern tria els votants, i no a l’inrevés?

  1. Explicar el retorn dels Borbons amb Alfons XII i el paper d’Antonio Cánovas del Castillo.
  2. Descriure el funcionament del torn pacífic (bipartidisme) entre Conservadors i Liberals.
  3. Analitzar el mecanisme del caciquisme i el frau electoral (pucherazo) com a base del sistema.
  4. Identificar els grups exclosos del sistema (republicans, carlins, obrers i nacionalistes).

IMATGE. Alfons XII al congrés dels diputats.

Després del caos del Sexenni i del fracàs de la República, les classes benestants (burgesia, terratinents, exèrcit) només volien una cosa: ordre. El desembre de 1874, el general Martínez Campos va fer un pronunciamiento a Sagunt i va proclamar rei a Alfons XII, fill d’Isabel II. Començava la Restauració Borbònica (1874-1931).

L’arquitecte d’aquest nou règim no va ser el rei, sinó un polític molt astut: Antonio Cánovas del Castillo. Cánovas volia acabar amb la inestabilitat crònica del segle XIX (aquella època on cada partit feia la seva pròpia constitució i els militars donaven cops d’estat constantment). Per aconseguir-ho, va dissenyar un sistema polític inspirat en el model britànic, però amb una trampa fonamental.

El sistema de la Restauració, conegut com el sistema canovista, es basava en dos pilars:

    1. La Constitució de 1876: Va ser la més duradora de la història d’Espanya. Era un text molt flexible i ambigu, que permetia governar tant a conservadors com a liberals sense haver de canviar-la. Establia la sobirania compartida (Rei + Corts) i declarava l’Estat confessional catòlic, tot i que permetia altres cultes en privat.
    2. El Bipartidisme i el Torn Pacífic: Cánovas va crear dos grans partits dinàstics (fidels al rei) que s’havien d’alternar en el poder de manera pacífica, evitant així que els militars haguessin d’intervenir:
      • Partit Conservador: Liderat per Cánovas. Defensava l’ordre, l’Església i els grans propietaris. (Hereu dels antics Moderats).
      • Partit Liberal: Liderat per Práxedes Mateo Sagasta. Defensava certes reformes socials i el sufragi universal masculí (aprovat el 1890). (Hereu dels antics Progressistes).

Sobre el paper, semblava una democràcia perfecta. A la pràctica, era una farsa gegantina. En una democràcia real, els ciutadans voten i trien el govern. En la Restauració, el rei triava el govern i després aquest govern “fabricava” les eleccions per guanyar-les.

Com es feia aquest miracle? Gràcies al Caciquisme. Quan tocava canviar de govern (per desgast o crisi), el Rei nomenava el nou president. Aquest, des de Madrid, decidia qui havia de sortir elegit a cada província (això es deia l’encasillado). Llavors, el Governador Civil transmetia les ordres als cacics locals. El Cacic era l’home més poderós del poble o de la comarca (sovint un gran propietari, l’advocat o el metge). Ell era qui controlava la vida de la gent: podia donar feina, recomanar-te per a un tràmit o enfonsar-te la vida. El cacic “aconsellava” als veïns què havien de votar. Si amb la pressió no n’hi havia prou, es recorria directament al frau electoral, conegut com a tupinada o pucherazo: es manipulaven els censos (votaven els morts, els làzars), es compraven vots amb menjar o diners, o directament es trencaven les urnes i es canviaven les paperetes.

Aquest sistema va garantir l’estabilitat durant vint anys i va acabar amb les guerres carlines i, temporalment, amb la guerra a Cuba. Però va crear un abisme entre l’“Espanya oficial” (la dels polítics i els diaris, que deia que tot anava bé) i l’“Espanya real” (la de la misèria i els problemes socials). Fora d’aquest joc hi quedaven els republicans, els carlins, els socialistes (el PSOE es va fundar el 1879) i els naixents nacionalismes català i basc, que denunciaven que tot plegat era una immensa mentida.

🔑 Concepte Clau: Caciquisme

El Caciquisme era el mecanisme de control social i frau electoral que feia funcionar el sistema polític de la Restauració. Es basava en la influència dels cacics (personatges rics i influents a nivell local, especialment a les zones rurals) sobre la població. El cacic utilitzava el seu poder econòmic i social per coaccionar els votants i garantir la victòria del partit que el govern de Madrid havia decidit prèviament. Les pràctiques fraudulentes per alterar els resultats electorals (falsificació d’actes, vot de difunts, robatori d’urnes) es coneixien popularment com a tupinada o pucherazo.

📜 La Veu del Passat: La denúncia del frau (1886)

“Entrem en un col·legi electoral. S’apropa un elector i vol agafar una papereta. L’agent electoral li diu: —Vostè no vota aquí. —Com que no? Aquí tinc la meva cèdula. —Ja ho veig, però en el cens el seu nom està alterat; aquí diu Joan i vostè es diu Josep. No pot votar.S’apropa un altre. —Vostè ja ha votat —li diuen. —Jo? Si m’acabo de llevar! —Doncs aquí al llibre diu que ja ha votat. Següent!I si malgrat tot això les urnes no s’omplen com vol el governador, es trenca l’urna, s’aboquen les paperetes i es substitueixen per unes altres portades de casa. Això és el que s’anomena fer la ‘tupinada’ (pucherazo).”Valentí Almirall, “España tal cual es”, 1886 (Adaptat).

1.7 Nivell Aprenent 🎏

1. 📍 Saber situar-se (Glossari 🧵) Defineix amb precisió els conceptes clau d’avui: Caciquisme i Tupinada (Pucherazo). Afegeix aquestes definicions al glossari del teu tema.

2. 🔎 Saber investigar Llegeix atentament la font 📜 “La Veu del Passat” (La denúncia del frau).

  • Quina excusa posa l’agent electoral al votant anomenat Josep per impedir-li votar?
  • Què es fa amb l’urna si, malgrat tot, no s’omple amb els vots que vol el governador?

3. 📍 Saber situar-se Fes una taula a la teva llibreta per identificar els dos partits del Torn Pacífic:

  • Partit Conservador: Líder (Cánovas) / Defensava (Ordre, Església).
  • Partit Liberal: Líder (Sagasta) / Defensava (Reformes, Sufragi Universal).

1.7 Nivell Intermedi 🎠

4. ✍️ Saber explicar Redacta un text explicant la gran “trampa” del sistema de la Restauració. En una democràcia real, els votants trien el govern. Com funcionava exactament al revés en el sistema de Cánovas? Qui triava primer el govern i què feia després aquest govern amb les eleccions? (Mínim 75 paraules).

5. 🔎 Saber investigar (Duo Crític) Compara l’Espanya oficial (la que apareixia a la Constitució de 1876) amb l’Espanya real (la del caciquisme). Sobre el paper, la Constitució deia que hi havia eleccions i drets; a la pràctica, qui tenia realment el poder de decisió a les províncies i pobles, i com anul·lava la llibertat dels votants?

6. 📍 Saber situar-se Dibuixa un esquema vertical (de dalt a baix) que mostri la jerarquia del frau electoral: 1. Rei (nomena govern), 2. Ministre de Governació (fa l’encasillado), 3. Governador Civil (transmet ordres a la província), 4. Cacic (pressiona al poble), 5. Votant (obeeix o és manipulat).

1.7 Nivell Avançat 🎢

7. ✍️ Saber explicar (TILC) La teoria diu que el sistema de la Restauració va portar “pau i estabilitat”, però a un preu molt alt. Redacta un text argumentant per què aquest sistema era una farsa democràtica. Utilitza els conceptes torn pacífic, frau electoral i exclusió (dels partits no dinàstics). (Mínim 75 paraules).

8. 🌍 Saber participar El caciquisme es basava en el fet que una persona poderosa (el cacic) donava favors (feina, recomanacions, menjar) a canvi del vot. Això es diu “clientelisme”. Creus que avui dia existeix alguna forma de clientelisme polític? Els governs actuals utilitzen subvencions, ajudes o promeses de feina pública just abans de les eleccions per assegurar-se vots? Argumenta la teva opinió.

9. 🔎 Saber investigar Utilitza el Protocol de Cerca Verificada per analitzar la sàtira política de l’època.

  • Títol del Recurs: El Pucherazo (Caricatura).
  • Font: Revistes satíriques de finals del s. XIX (La Flaca o El Motín).
  • Termes de Cerca: “caricatura pucherazo restauración Cánovas Sagasta”, “caricatura olla vots restauració”.
  • Tasca: Busca una imatge on surtin polítics “cuinant” o menjant d’una olla gran. Què representen que hi ha dins de l’olla? Què ens diu això sobre com tractaven la voluntat del poble?

3. La Nació Incompleta: Espanya i Catalunya (1700-1898) 🪶

3.8. Rics i Pobres: La Nova Societat de Classes

❓ Pregunta Guia: Qui movia realment el país: els que manaven als despatxos o els que suaven a les fàbriques?

  1. Descriure l’estructura de la societat espanyola del segle XIX (pervivència de la noblesa i feblesa burgesa).
  2. Diferenciar entre la situació dels jornalers al camp (latifundis) i el proletariat industrial (fàbriques).
  3. Comparar les dues grans corrents del moviment obrer a Espanya: Socialisme (PSOE) i Anarquisme.
  4. Explicar per què l’anarquisme va esdevenir la força hegemònica a Catalunya i la “propaganda pel fet”.

IMATGE. Funeral Salvador Seguí.

Mentre els polítics de la Restauració jugaven a canviar-se les cadires a Madrid, al carrer la realitat era molt diferent. La industrialització i el liberalisme havien transformat la societat espanyola, substituint els estaments per les classes socials. Però Espanya tenia una particularitat: era un país de contrastos extrems.

Els de Dalt: L’Oligarquia A diferència d’Anglaterra o França, a Espanya la burgesia no va desplaçar completament l’antiga noblesa. Al contrari, es van aliar. Els grans terratinents (nobles) i els nous rics (industrials i banquers) van formar una oligarquia que controlava la terra, les fàbriques i la política (el caciquisme).

    • A Madrid, dominava l’aristocràcia terratinent i financera.
    • A Catalunya i al País Basc, dominava la burgesia industrial, dinàmica però sovint frustrada per la política de Madrid.

Els de Baix: Jornalers i Proletaris La immensa majoria de la població vivia al límit de la subsistència.

    • Al Camp: Espanya continuava sent un país agrari. Al sud (Andalusia, Extremadura) predominaven els latifundis (terres gegantines en mans d’un sol amo). Allà hi malvivien milions de jornalers, pagesos sense terra que només treballaven quan hi havia feina (la collita) per un sou de misèria. La fam era crònica i les revoltes, violentes.
    • A la Ciutat (Proletariat): A les zones industrials (Barcelona, Biscaia), els obrers patien jornades de 12-14 hores, treball infantil i barris insalubres. L’esperança de vida d’un obrer a Barcelona era de 30 anys menys que la d’un burgès de la zona alta.

La Resposta Obrera: Socialisme i Anarquisme Davant d’aquesta explotació, el moviment obrer espanyol es va organitzar, però es va dividir en dues branques irreconciliables:

    1. El Socialisme (Marxisme): El 1879, Pablo Iglesias (un tipògraf) va fundar clandestinament a Madrid el PSOE (Partit Socialista Obrer Espanyol) i, més tard, el sindicat UGT (1888).
      • Ideologia: Marxista. Volien participar en política, entrar al Parlament i fer la revolució de manera organitzada per aconseguir la dictadura del proletariat.
      • Implantació: Tenien molta força a Madrid, Astúries i el País Basc. A Catalunya eren minoritaris.
    2. L’Anarquisme: Va ser el fenomen clau a Catalunya. Introduït per Giuseppe Fanelli (deixeble de Bakunin) el 1868.
      • Ideologia: Apolítica. Rebutjaven votar, els partits i l’Estat. Defensaven l’acció directa i la vaga general revolucionària.
      • Implantació: Va arrelar amb una força extraordinària entre els obrers tèxtils de Catalunya i els jornalers d’Andalusia.
      • La “Propaganda pel Fet”: A finals del segle XIX, un sector radical de l’anarquisme va optar per la violència individual (terrorisme) per despertar la consciència obrera. Barcelona va ser coneguda com “la ciutat de les bombes”. Atemptats famosos van ser la bomba del Liceu (1893), símbol del luxe burgès, o la bomba a la processó de Corpus (1896).
      • Repressió: L’Estat va respondre amb tortures i execucions massives (com els Processos de Montjuïc), creant una espiral d’acció-repressió que ensagnaria el país durant dècades.

🔑 Concepte Clau: Anarquisme (a Espanya)

L’Anarquisme va ser la ideologia obrera predominant a Catalunya i al camp andalús durant el segle XIX i principis del XX. Rebutjava qualsevol forma d’autoritat (Estat, Església, Exèrcit) i la participació política (no votaven). Defensava la col·lectivització de la terra i les fàbriques, la llibertat individual i l’educació racionalista. La seva organització es basava en sindicats assemblearis i l’acció directa. A finals del XIX, es va dividir entre un sector sindicalista (partidari de la vaga) i un sector radical partidari de la “propaganda pel fet” (atemptats).

📜 La Veu del Passat: Programa fundacional del PSOE (1879)

“Considerant que aquesta societat és injusta perquè divideix els seus membres en dues classes desiguals i antagòniques: una, la burgesia, que posseeix els instruments de treball; l’altra, el proletariat, que no posseeix més que la seva força vital […].El Partit Socialista Obrer Espanyol declara que té per aspiració:

  1. La possessió del poder polític per la classe treballadora.
  2. La transformació de la propietat individual o corporativa dels instruments de treball en propietat comuna de la nació societat sencera. […] En suma: l’ideal del Partit Socialista Obrer és la completa emancipació de la classe treballadora.”

Acta fundacional del PSOE, Madrid, 1879.

1.8 Nivell Aprenent 🎏

1. 📍 Saber situar-se (Glossari 🧵) Defineix amb precisió els conceptes clau d’avui: Oligarquia (qui la formava a Espanya) i Jornaler. Afegeix aquestes definicions al glossari del teu tema.

2. 🔎 Saber investigar Llegeix atentament la font 📜 “La Veu del Passat” (Programa del PSOE).

  • Quina és l’única riquesa que posseeix el proletariat, segons el text?

  • Quin és l’objectiu final del partit descrit a l’última frase (“la completa…”).

3. 📍 Saber situar-se Fes una taula a la teva llibreta per classificar les dues grans corrents del moviment obrer espanyol:

  • Socialisme: Líder (Pablo Iglesias) / Eina política (Partit/Vot) / Zona de força (Madrid/Nord).

  • Anarquisme: Líder (Bakunin/Fanelli) / Eina política (Acció directa/No vot) / Zona de força (Catalunya/Andalusia).

1.8 Nivell Intermedi 🎠

4. ✍️ Saber explicar Redacta un text explicant la peculiaritat de la classe alta espanyola. A diferència de França, on la burgesia va derrotar la noblesa, què va passar a Espanya? Com es van unir els terratinents i els industrials per formar l’oligarquia? (Mínim 75 paraules).

5. 🔎 Saber investigar (Duo Crític) Compara la vida d’un jornaler andalús amb la d’un proletari català. Tots dos eren classe baixa, però: quin problema principal tenia el jornaler (relacionat amb la temporalitat de la feina) i quin problema principal tenia l’obrer industrial (relacionat amb l’entorn de vida)?

6. 📍 Saber situar-se Dibuixa un mapa mental o esquema que connecti l’espiral de violència a Barcelona (“la ciutat de les bombes”): Misèria obrera -> Propaganda pel fet (Atemptats) -> Repressió de l’Estat (Tortures/Execucions) -> Venjança obrera.

1.8 Nivell Avançat 🎢

7. ✍️ Saber explicar (TILC) La teoria explica que l’anarquisme es va dividir en dues branques. Redacta un text argumentant en què consistia la “propaganda pel fet”. Per què alguns anarquistes creien que posar bombes en llocs de luxe (com el Liceu) era una forma de “despertar” la societat? (Mínim 75 paraules).

8. 🌍 Saber participar La teoria diu que l’esperança de vida d’un obrer era 30 anys inferior a la d’un burgès a causa de les condicions de vida del seu barri. Avui dia, hi ha estudis que diuen que el “codi postal” (el barri on vius) influeix més en la teva salut que el teu “codi genètic”. Creus que això és cert? Com pot influir el lloc on vius en la teva salut actualment (contaminació, accés a menjar sa, espais verds)? Argumenta la teva opinió.

9. 🔎 Saber investigar Utilitza el Protocol de Cerca Verificada per investigar l’autor de l’atemptat del Liceu.

  • Títol del Recurs: Santiago Salvador i la bomba del Liceu.

  • Font: Viquipèdia / Enciclopèdia Catalana.

  • Termes de Cerca: “Santiago Salvador Franch declaració”, “motius bomba Liceu 1893”.

  • Tasca: Esbrina quin motiu va donar Santiago Salvador per tirar la bomba. De quina execució anterior d’un anarquista (Paulí Pallàs) es volia venjar?

3. La Nació Incompleta: Espanya i Catalunya (1700-1898) 🪶

3.9. El Despertar d'una Identitat: La Renaixença

❓ Pregunta Guia: Com pot una llengua prohibida a l’escola convertir-se en el motor d’un moviment polític?

  1. Definir la Renaixença com a moviment de recuperació cultural i literària.
  2. Explicar el pas del catalanisme cultural al catalanisme polític (de la poesia a la política).
  3. Identificar documents clau com el Memorial de Greuges i les Bases de Manresa.
  4. Reconèixer el paper de la burgesia i de partits com la Lliga Regionalista en la modernització de Catalunya.

IMATGE. Jocs florals de Barcelona.

Des del Decret de Nova Planta (1716), el català havia quedat reduït a l’àmbit familiar i popular. La gent el parlava, però no s’escrivia; la llengua de la cultura i l’administració era el castellà. Però al segle XIX, coincidint amb el Romanticisme europeu (que valorava el passat medieval i els sentiments nacionals), es va produir un miracle cultural: la Renaixença.

L’inici simbòlic és l’any 1833, amb la publicació de l’Oda a la Pàtria de Bonaventura Carles Aribau. Aquest poema no reivindicava la independència, sinó l’amor a la llengua materna. A partir d’aquí, escriptors i intel·lectuals van començar a dignificar el català, convertint-lo de nou en llengua literària. El moment clau va ser la restauració dels Jocs Florals (1859), un certamen de poesia medieval que es va convertir en una gran festa cívica sota el lema “Pàtria, Fides, Amor” (Pàtria, Fe, Amor).

A finals de segle, però, aquest moviment cultural es va adonar que escriure poemes no era suficient. El fracàs del federalisme durant la Primera República i el centralisme uniformitzador de la Restauració van decebre profundament la societat catalana. Així va néixer el Catalanisme Polític: la convicció que Catalunya no era només una regió, sinó una nació amb dret a l’autogovern.

El pare d’aquest catalanisme polític va ser Valentí Almirall, un republicà federal que, decebut amb Madrid, va decidir centrar-se en Catalunya. El 1885 va redactar el Memorial de Greuges, el primer document polític presentat directament al rei (Alfons XII) on es defensava el dret civil català i el proteccionisme econòmic.

El pas definitiu es va fer el 1892 amb les Bases de Manresa. Un grup de catalanistes conservadors (Unió Catalanista) es va reunir a Manresa per redactar un projecte d’autonomia per a Catalunya. Les Bases proposaven un retorn a les institucions antigues (Corts pròpies, oficialitat del català, càrrecs públics només per a catalans), però amb una mentalitat tradicionalista i conservadora.

Finalment, el catalanisme va saltar a la política real. Després del desastre de 1898 (que veurem a la propera sessió), la burgesia catalana va entendre que necessitava tenir veu pròpia a Madrid per modernitzar l’Estat. El 1901 es va fundar la Lliga Regionalista, el primer partit polític modern de Catalunya, liderat per Enric Prat de la Riba i Francesc Cambó. La Lliga defensava els interessos de la burgesia i buscava l’autonomia de Catalunya dins d’una Espanya regenerada. Amb ells, el catalanisme va deixar de ser cosa de poetes per convertir-se en una força de govern.

🔑 Concepte Clau: Bases de Manresa (1892)

Les Bases de Manresa són el document fundacional del catalanisme polític conservador. Redactades el 1892 per la Unió Catalanista a la ciutat de Manresa, establien les bases per a una futura Constitució Regional Catalana. Proposaven una àmplia autonomia: restabliment de les Corts catalanes, el català com a única llengua oficial, cos policial propi i competències exclusives en legislació civil i impostos. Tot i que no es van aplicar mai, van servir de full de ruta per a les reivindicacions nacionals del segle XX.

📜 La Veu del Passat: Oda a la Pàtria (1833)

“Adéu-siau, turons, per sempre adéu-siau, O serres desiguals, que allí, en la pàtria mia, De lluny us distingia, per un cel clar i blau. […] Plau-me encara parlar la llengua d’aquells savis, Que ompliren l’univers de llurs costums e lleis, La llengua d’aquells forts que acataren los reis, Defensaren llurs drets, venjaren llurs agravis. Muira, muira l’ingrat que, al sonar en sos llavis Per estranya regió l’accent natiu, No plora, no sospira, i no pensa en el niu On lo crià la mare en la pau de sos avis.”

Bonaventura Carles Aribau, “Oda a la Pàtria”, publicada al diari El Vapor, 1833.

1.9 Nivell Aprenent 🎏

1. 📍 Saber situar-se (Glossari 🧵) Defineix amb precisió els conceptes clau d’avui: Renaixença i Bases de Manresa. Afegeix aquestes definicions al glossari del teu tema.

2. 🔎 Saber investigar Llegeix atentament la font 📜 “La Veu del Passat” (Oda a la Pàtria).

  • Què li “plau” (agrada) encara fer al poeta, segons el vers 5?

  • Quin destí desitja (“muira…”) a aquell que, en sentir la seva llengua en una regió estranya, no s’emociona ni pensa en casa seva?

3. 📍 Saber situar-se Fes una llista ordenada cronològicament a la teva llibreta amb les tres fases d’evolució del catalanisme que descriu la teoria:

  1. Catalanisme Cultural (Poesia/Llengua) -> Exemple: Oda a la Pàtria.

  2. Catalanisme Polític (Greuges/Bases) -> Exemple: Memorial de Greuges.

  3. Catalanisme de Partit (Govern/Vots) -> Exemple: Lliga Regionalista.

1.9 Nivell Intermedi 🎠

4. ✍️ Saber explicar Redacta un text explicant el pas del “catalanisme cultural” al “catalanisme polític”. Per què els intel·lectuals catalans van deixar de conformar-se amb escriure poemes als Jocs Florals i van començar a redactar documents com el Memorial de Greuges? Què els va decebre de la política espanyola? (Mínim 75 paraules).

5. 🔎 Saber investigar (Duo Crític) Compara els Jocs Florals (1859) amb les Bases de Manresa (1892). Quin d’aquests dos esdeveniments buscava recuperar la llengua i el prestigi literari (passat medieval), i quin buscava dissenyar una estructura d’autogovern i lleis pròpies per al futur?

6. 📍 Saber situar-se (Eix 🧵) Continua el teu eix cronològic del Tema 3. Afegeix-hi les següents dates clau: 1833 (Publicació de l’Oda a la Pàtria), 1885 (Memorial de Greuges), 1892 (Bases de Manresa) i 1901 (Fundació de la Lliga Regionalista).

1.9 Nivell Avançat 🎢

7. ✍️ Saber explicar (TILC) La teoria explica que la burgesia va acabar donant suport al catalanisme a través de la Lliga Regionalista. Redacta un text argumentant per què els industrials catalans necessitaven tenir veu pròpia a Madrid. Utilitza els conceptes modernització, autonomia i interessos econòmics. (Mínim 75 paraules).

8. 🌍 Saber participar El poema d’Aribau lliga estretament la llengua amb el sentiment de pàtria. Avui dia, Catalunya és una societat molt més diversa que al 1833. Creus que la llengua continua sent l’element principal que defineix la identitat d’una persona, o penses que avui dia es pot “ser” d’un lloc sense parlar-ne la llengua materna? Reflexiona sobre el paper de la llengua com a eina d’integració.

9. 🔎 Saber investigar Utilitza el Protocol de Cerca Verificada per descobrir què demanaven exactament les Bases de Manresa en un àmbit clau.

  • Títol del Recurs: Les Bases de Manresa (text original o resum).

  • Font: Enciclopèdia Catalana / Viquipèdia.

  • Termes de Cerca: “competències Bases de Manresa 1892”, “resum Bases de Manresa llengua i ordre públic”.

  • Tasca: Busca i escriu què deien les Bases sobre qui s’havia d’encarregar de l’ordre públic (la policia) a Catalunya i quina havia de ser l’única llengua oficial.

3. La Nació Incompleta: Espanya i Catalunya (1700-1898) 🪶

3.10. L'Adéu a l'Imperi: La Crisi del 98

❓ Pregunta Guia: Què passa quan un país es desperta i descobreix que ja no és una potència mundial, sinó una ombra del passat?

  1. Explicar les causes de la Guerra de Cuba i la intervenció dels Estats Units (incident del Maine).
  2. Analitzar el concepte de “Desastre del 98” (militar, moral i psicològic).
  3. Definir el Regeneracionisme i les propostes de Joaquín Costa (“Escola i rebost”).
  4. Relacionar la crisi del 98 amb l’auge del catalanisme polític (Tancament de Caixes).

IMATGE. Batalla de Cavite.

L’any 1898, Espanya vivia en un miratge. Els polítics de la Restauració i la premsa venien la imatge d’un país poderós, hereu dels conqueridors. Però la realitat era que l’Imperi on “mai es ponia el sol” havia quedat reduït a tres arxipèlags: Cuba, Puerto Rico i les Filipines. I aquestes restes s’estaven escapant de les mans.

A Cuba (la “perla de les Antilles”), els criolls exigien autonomia econòmica, farts de no poder comerciar lliurement amb els veïns Estats Units. Espanya s’hi va negar tossudament, provocant guerres constants contra els independentistes cubans (els mambises). El govern de Madrid va enviar milers de soldats (joves de lleves, la majoria pobres que no podien pagar per lliurar-se’n) amb una consigna suïcida: “Fins a l’últim home i l’última pesseta”.

Llavors va entrar en escena un nou actor: els Estats Units. Era una potència jove i agressiva que volia controlar el Carib. Només necessitaven una excusa per intervenir, i la van trobar el febrer de 1898: l’explosió misteriosa del cuirassat nord-americà Maine al port de l’Havana. La premsa americana va culpar Espanya sense proves i va declarar la guerra.

El conflicte va ser breu i humiliant. Va ser la lluita entre el passat i el futur: els vells vaixells de fusta espanyols contra els moderns cuirassats d’acer americans. En dues batalles navals (Cavite a Filipines i Santiago a Cuba), la flota espanyola va ser aniquilada sense enfonsar ni un sol vaixell enemic. Espanya es va veure obligada a signar el Tractat de París (desembre de 1898), pel qual cedia Cuba, Puerto Rico i Filipines als Estats Units.

La pèrdua de les colònies va provocar una commoció nacional coneguda com el Desastre del 98. No va ser només una derrota militar; va ser una crisi moral i psicològica total:

    1. El retorn dels “Repatriados”: La imatge de milers de soldats tornant a Barcelona i la Corunya, no com a herois, sinó com a espectres malalts de febre groga i tuberculosi, vestits amb parracs, va indignar la societat.
    2. La fi del mite: Espanya va haver d’acceptar que ja no era un Imperi, sinó una potència de segona divisió, pobra i endarrerida.

Davant d’aquesta crisi, va sorgir un corrent intel·lectual i polític anomenat Regeneracionisme. Els seus líders (com Joaquín Costa) denunciaven que Espanya era un organisme “mort” per culpa del caciquisme i la corrupció. Proposaven “tancar el sepulcre del Cid amb set claus” (oblidar les glòries passades) i centrar-se a modernitzar el país amb un lema clar: “Escola i rebost” (educació i menjar/economia).

A Catalunya, el Desastre va tenir un efecte doble. D’una banda, la burgesia va perdre el seu gran mercat (el tèxtil català es venia a Cuba). De l’altra, va confirmar que el govern de Madrid era incompetent. Això va provocar un xoc d’impostos el 1899 conegut com el Tancament de Caixes (una vaga fiscal liderada per l’alcalde de Barcelona, Dr. Robert). La repressió de Madrid contra aquesta protesta va fer que la burgesia catalana abandonés definitivament els partits dinàstics espanyols i es passés en massa al nou catalanisme polític de la Lliga Regionalista.

🔑 Concepte Clau: Regeneracionisme

El Regeneracionisme va ser un moviment intel·lectual i polític sorgit a Espanya arran del Desastre del 98. Liderat per figures com Joaquín Costa, diagnosticava que Espanya patia una decadència profunda a causa de l’endarreriment educatiu, la pobresa i, sobretot, la corrupció del sistema de la Restauració (el caciquisme i el frau). La seva proposta era “regenerar” el país oblidant les glòries imperials del passat i centrant-se en reformes pràctiques: fomentar l’educació pública, modernitzar l’agricultura (regadius) i europeïtzar Espanya. El seu lema més famós va ser demanar “Escola i rebost”.

📜 La Veu del Passat: Oligarquia i Caciquisme (1901)

“No és la nostra forma de govern un règim parlamentari, viciat per corrupteles i abusos; és, al contrari, un règim oligàrquic, servit, que no moderat, per institucions aparentment parlamentàries.[…] Contenir el moviment de retrocés i africanització absoluta i total d’Espanya… què cal? Despenjar el fusell? No, això és de pobles endarrerits.Cal: 1r, Escola i rebost; 2n, set claus al sepulcre del Cid [oblidar el passat imperial guerrer]. […] Hem de reconèixer que Espanya no és una nació lliure i sobirana, sinó un territori ocupat per una oligarquia [els cacics i polítics de Madrid] que l’explota.”Joaquín Costa, “Oligarquia i Caciquisme”, 1901 (Adaptat).

1.10 Nivell Aprenent 🎏

1. 📍 Saber situar-se (Glossari 🧵) Defineix amb precisió els conceptes clau d’avui: Desastre del 98 i Regeneracionisme. Afegeix aquestes definicions al glossari final del teu tema.

2. 🔎 Saber investigar Llegeix atentament la font 📜 “La Veu del Passat” (Oligarquia i Caciquisme).

  • Quines són les dues coses que necessita Espanya (“Cal…”) segons Joaquín Costa per aturar el retrocés?

  • Què s’ha de fer amb el “sepulcre del Cid” (el passat guerrer)?

3. 📍 Saber situar-se Fes una llista a la teva llibreta amb els tres territoris (arxipèlags) que Espanya va perdre i va haver de cedir als Estats Units en signar el Tractat de París de 1898.

1.10 Nivell Intermedi 🎠

4. ✍️ Saber explicar Redacta un text explicant la causa directa de la guerra amb els Estats Units. Què va passar al port de l’Havana el febrer de 1898 amb el vaixell Maine i com va utilitzar aquest fet la premsa nord-americana per justificar la invasió? (Mínim 75 paraules).

5. 🔎 Saber investigar (Duo Crític) Compara la il·lusió amb què vivia Espanya abans de 1898 (creure’s encara un Imperi poderós) amb la realitat que va mostrar el retorn dels soldats “repatriats”. Què va fer més mal a la societat espanyola: la derrota militar en si o el xoc psicològic de descobrir que s’havia convertit en un país de segona divisió?

6. 📍 Saber situar-se (Eix 🧵) Finalitza el teu eix cronològic del Tema 3. Afegeix-hi les últimes dates clau: 1895 (Inici Guerra de Cuba), 1898 (Explosió del Maine i Tractat de París) i 1899 (Tancament de Caixes a Barcelona).

1.10 Nivell Avançat 🎢

7. ✍️ Saber explicar (TILC) La teoria explica que el Desastre del 98 va tenir conseqüències polítiques a Catalunya. Redacta un text argumentant què va ser el Tancament de Caixes. Per què la burgesia catalana va deixar de pagar impostos a Madrid i com va afavorir això el creixement de la Lliga Regionalista? (Mínim 75 paraules).

8. 🌍 Saber participar El Regeneracionisme demanava “Escola i rebost” i “set claus al sepulcre del Cid”, és a dir, menys despesa militar/imperial i més inversió en educació i economia. Avui dia, creus que els països haurien de seguir aquest consell? Creus que s’inverteix prou en educació (“escola”) en comparació amb altres despeses de l’Estat? Argumenta la teva opinió.

9. 🔎 Saber investigar Utilitza el Protocol de Cerca Verificada per investigar un dels primers casos de Fake News de la història: l’explosió del Maine.

  • Títol del Recurs: L’explosió del Maine: accident o atac?

  • Font: National Geographic / Història.

  • Termes de Cerca: “causa real explosión Maine 1898 investigaciones modernas”.

  • Tasca: Segons les investigacions modernes (fetes a partir de 1976), quina és la causa més probable de l’explosió (una mina espanyola o un accident intern a la caldera)? Per què als EUA els va interessar dir que havia estat una mina?

Aquest lloc utilitza galetes per millorar l'experiència d'usuari.