🧬 ADN 1789 // Geografia i història 4t d'ESO

1. La Fi d'un Món: De l'Antic Règim a les Revolucions Liberals 🏰

Caelum non animum mutant qui trans mare currunt. Horaci

1. La Fi d'un Món: De l'Antic Règim a les Revolucions Liberals 🏰

Imagineu un món que semblava etern. Un ordre social rígid com la pedra, on el destí d'una persona el marcava el seu bressol i no el seu talent. Un sistema on el poder d'un sol rei es justificava com la voluntat de Déu i on la majoria treballava de sol a sol per sostenir el luxe d'una minoria privilegiada. Aquest era l'Antic Règim. Però cap edifici, per sòlid que sembli, pot resistir la força d'una idea revolucionària: la idea que la llibertat i la igualtat són drets naturals de tots els éssers humans.

Aquest tema és la crònica d'un terratrèmol històric. Un sisme que va començar al saló dels filòsofs il·lustrats, va esclatar als carrers de París amb la presa de la Bastilla i les seves rèpliques van sacsejar tot Europa durant dècades. És el relat de com un món vell es va enfonsar per donar a llum el nostre, forjat entre barricades, declaracions de drets i el somni d'una societat de ciutadans lliures.

Què aprendrem?

En aquest viatge apassionant, explorarem la caiguda de l'Antic Règim i el naixement del món contemporani. Començarem per disseccionar les bases d'aquell món: la monarquia absoluta, la rígida societat estamental i una economia agrària que vivia al límit de la subsistència. Veurem com les idees de la Il·lustració, amb pensadors com Montesquieu i Rousseau, van actuar com un dissolvent d'aquest sistema, inspirant la Revolució Americana i la seva pionera Constitució.

A continuació, ens centrarem en les causes profundes que van portar a la Revolució Francesa i reviurem l'esclat de 1789, amb la presa de la Bastilla com a símbol. Navegarem per les complexes fases del procés revolucionari, des dels intents d'una monarquia constitucional i la Declaració dels Drets de l'Home, fins a la proclamació de la República i la radicalització del Terror. Estudiarem com l'ascens de Napoleó Bonaparte va expandir l'herència revolucionària per Europa i com, després de la seva caiguda, les forces de la Restauració absolutista van xocar amb les onades liberals de 1820, 1830 i 1848. Finalment, analitzarem com d'aquesta tempesta va sorgir una nova força, el nacionalisme, que va culminar amb la creació de nous estats com Itàlia i Alemanya.

APUNTS. Tema 1.

Índex de Sessions

1.1. Un món en ordre: la societat de l'Antic Règim.
1.2. La llum de la raó: la Il·lustració i les noves idees.
1.3. L'experiment americà: la primera revolució liberal.
1.4. La guspira de la Revolució: les causes del gran canvi.
1.5. L'any que va canviar el món: l'esclat de 1789.
1.6. De la monarquia a la guillotina: les etapes de la Revolució.
1.7. La Revolució en perill: la República i el Terror.
1.8. L'Emperador de la Revolució: l'era de Napoleó Bonaparte.
1.9. La lluita per la llibertat: Restauració contra Revolució.
1.10. La força d'un poble: Nacionalisme i les unificacions d'Itàlia i Alemanya.

1. La Fi d'un Món: De l'Antic Règim a les Revolucions Liberals 🏰

1.1. Un món en ordre: la societat de l'Antic Règim

Imagina un món on gairebé res no canvia, on el teu futur està decidit pel simple fet de néixer en una família o una altra. Aquest era l’Antic Règim, el sistema polític, social i econòmic que va dominar Europa durant segles abans de les grans revolucions. Era un món que es basava en tres grans pilars: un rei amb poder absolut, una societat dividida per naixement i una economia de supervivència.

 

IMATGE. Sàtira de l’Antic Règim.

El poder: la Monarquia Absoluta

A l’Antic Règim, el rei tenia un poder absolut. Això vol dir que concentrava totes les funcions de l’Estat: feia les lleis, governava i era el jutge suprem. No hi havia cap constitució ni parlament que el limités. Es creia que el seu poder venia directament de Déu (dret diví), i per tant, anar contra el rei era com anar contra Déu.

La societat: Privilegiats i No Privilegiats

La societat no estava dividida per la riquesa, sinó per estaments, uns grups socials als quals es pertanyia per naixement. Era un sistema profundament desigual.

  • Els Privilegiats (Noblesa i Clergat): Eren una minoria molt petita. No pagaven impostos, posseïen gairebé totes les terres, ocupaven els càrrecs més importants i tenien lleis pròpies.
  • Els No Privilegiats (el Tercer Estat): Eren la immensa majoria de la població (pagesos, artesans, burgesos…). No tenien cap privilegi, havien de pagar tots els impostos i treballar per mantenir els altres dos estaments.

L’economia: Viure per Sobreviure

La riquesa es basava en la terra. La majoria de la gent vivia al camp i es dedicava a l’agricultura. Era una economia de subsistència, és a dir, es produïa just el necessari per sobreviure. Amb eines molt bàsiques i depenent del clima, les collites sovint eren escasses. Quan hi havia una mala collita, el preu del pa pujava moltíssim, la gent passava fam i esclataven revoltes. Aquestes crisis, anomenades crisis de subsistència, eren molt freqüents.

Aquest món, aparentment tan ordenat, amagava grans injustícies que aviat portarien a una gran explosió social.

VÍDEO. Resum Antic Règim.

1.1 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Anomena els tres pilars de l’Antic Règim que s’expliquen al text.

2.📍 Saber situar-se: Quins dos estaments formaven el grup dels privilegiats? Quin era el seu privilegi més important?

3.🔎 Saber investigar: Qui formava part del Tercer Estat? Anomena almenys tres grups diferents.

1.1 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Explica amb les teves paraules què vol dir que el rei tenia un poder “absolut” i de “dret diví”. (Extensió mínima: 75 paraules).

5.🔎 Saber investigar: Observa la imatge sobre els tres estaments. Qui representa cada personatge? Quin missatge d’injustícia social creus que vol transmetre?

6.📍 Saber situar-se: Què era una “crisi de subsistència”? Explica breument quina era la seva causa i la seva principal conseqüència per al poble.

1.1 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: Dins del Tercer Estat, la burgesia tenia diners, però estava descontenta. Escriu un text (mínim 100 paraules) explicant per què creus que volien un canvi, tot i no ser pobres com els pagesos.

8.🌍 Saber participar: La societat de l’Antic Règim es basava en la desigualtat per naixement. La nostra societat es basa en la igualtat davant la llei. Per què creus que és important aquest canvi?

9.✍️ Saber explicar: Imagina que ets un pagès del segle XVIII. Escriu un petit paràgraf explicant un dia normal a la teva vida, parlant de la teva feina i dels impostos que has de pagar.

1. La Fi d'un Món: De l'Antic Règim a les Revolucions Liberals 🏰

1.2. La Llum de la Raó: La Il·lustració i les Noves Idees

Enmig de la foscor de l’Antic Règim, on tot s’explicava per la tradició o la religió, va sorgir un moviment de pensadors valents que es van atrevir a fer-se preguntes. Aquest moviment, anomenat la Il·lustració, va ser com encendre una llum en una habitació fosca. Per això, el segle XVIII es coneix com el “Segle de les Llums”. Els il·lustrats defensaven que la raó i la ciència eren les úniques eines per entendre el món i fer-lo progressar. Van criticar durament l’absolutisme, els privilegis i la ignorància, i les seves idees van ser la “munició” intel·lectual de les revolucions.

 

IMATGE. Els monarques absoluts.

Les Idees que Van Canviar el Món

Els filòsofs il·lustrats van proposar un nou model de societat basat en la llibertat i la igualtat, atacant directament els pilars de l’Antic Règim. Tres de les seves idees van ser especialment revolucionàries:

  • La Divisió de Poders (Montesquieu): El pensador Montesquieu va dir que, per evitar la tirania, el poder de l’Estat no podia estar en mans d’una sola persona. Proposava dividir-lo en tres:
    • Poder legislatiu: Fa les lleis (un Parlament).
    • Poder executiu: Aplica les lleis (el Govern).
    • Poder judicial: Jutja qui no compleix les lleis (els Tribunals). Aquesta idea era un atac directe a la monarquia absoluta, on el rei ho controlava tot.
  • La Sobirania Nacional (Rousseau): Rousseau va llançar la idea més radical de totes. Va dir que el poder no ve de Déu, sinó del poble. El conjunt de ciutadans (la nació) és el veritable “sobirà”. Per tant, els governants només poden governar amb el consentiment del poble. Aquesta idea, anomenada sobirania nacional, destruïa la base del dret diví dels reis.
  • La Tolerància i la Llibertat (Voltaire): Un altre gran il·lustrat, Voltaire, va defensar la llibertat de pensament i de religió. Va lluitar contra el fanatisme i la superstició, argumentant que tothom havia de ser lliure de creure i d’expressar les seves idees.

Font Secundària: L’historiador Immanuel Kant sobre la Il·lustració “La Il·lustració és l’alliberament de l’home de la seva culpable incapacitat. La incapacitat significa la impossibilitat de servir-se de la seva intel·ligència sense la guia d’un altre. […] Atreveix-te a saber! (Sapere aude!) Tingues el valor de servir-te de la teva pròpia raó!”

Aquestes idees es van difondre per Europa a través de l’Enciclopèdia, un llibre gegant que pretenia recollir tot el saber de l’època basant-se en la raó i la ciència. La Il·lustració va ensenyar a la gent, especialment a la burgesia, que un altre món era possible.

VÍDEO. Monarquies en l’actualitat.

1.2 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Què va ser la Il·lustració? Explica amb les teves paraules per què el segle XVIII es coneix com el “Segle de les Llums”.

2.📍 Saber situar-se: Relaciona cada pensador il·lustrat amb la seva idea principal: Montesquieu, Rousseau, Voltaire.

3.🔎 Saber investigar: Què era l’Enciclopèdia i quin era el seu objectiu principal?

1.2 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Explica amb les teves paraules la teoria de la separació de poders de Montesquieu. Per què aquesta idea anava en contra de la monarquia absoluta? (Extensió mínima: 75 paraules).

5.🔎 Saber investigar: Llegeix la cita de l’historiador Immanuel Kant. Què vol dir amb la frase “Atreveix-te a saber!” (Sapere aude!)? Quin missatge enviava als homes i dones de la seva època?

6.📍 Saber situar-se: Com s’oposa la idea de “sobirania nacional” (el poder ve del poble) a la idea de “dret diví” (el poder ve de Déu)?

1.2 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: Imagina que ets un jove burgès del segle XVIII que ha llegit les noves idees dels il·lustrats. Escriu un text (mínim 100 paraules) explicant per què creus que aquestes idees són tan importants i com podrien canviar la societat injusta on vius.

8.🌍 Saber participar: La divisió de poders (legislatiu, executiu i judicial) és la base de les democràcies actuals. Per què creus que és important que el poder estigui separat i que uns poders controlin els altres?

9.✍️ Saber explicar: Voltaire defensava la tolerància. Explica una situació actual (a l’escola, a les xarxes socials, etc.) on creguis que caldria més tolerància i respecte per les idees dels altres.

1. La Fi d'un Món: De l'Antic Règim a les Revolucions Liberals 🏰

1.3. L'Experiment Americà: La Primera Revolució Liberal

Les idees de la Il·lustració eren paraules en un llibre, un murmuri en un saló. Però, podien construir un país? La Revolució Americana va ser el primer gran experiment històric que va demostrar que sí. Va ser l’espurna que va encendre la flama, el moment en què els principis de llibertat i sobirania van deixar de ser teoria per convertir-se en la base d’un nou Estat. A la costa est d’Amèrica del Nord, les Tretze Colònies britàniques es van convertir en l’escenari on, per primer cop, un poble es va aixecar contra un rei en nom de la llibertat.

 

IMATGE. Guerra d’independència dels Estats Units.

La Guspira de la Rebel·lió

La relació entre els colons americans i el rei d’Anglaterra, Jordi III, va empitjorar quan aquest va decidir apujar els impostos per pagar les despeses de l’imperi. Va crear impostos sobre productes bàsics com el sucre o el te.

El problema no eren només els diners. La causa fonamental va ser política: els colons no tenien representants al Parlament de Londres i, per tant, consideraven que no tenien l’obligació d’obeir unes lleis que no havien votat. El seu lema era “No taxation without representation” (“Cap impost sense representació”).

La tensió va esclatar amb el Motí del Te de Boston (1773), quan un grup de colons van llançar al mar el carregament de te d’uns vaixells britànics. La dura repressió del rei a aquesta protesta va ser el pas definitiu cap a la guerra.

La Guerra d’Independència i la Nova Nació

La guerra va començar el 1775. Un any després, el 4 de juliol de 1776, els representants de les Tretze Colònies van signar la Declaració d’Independència. Aquest document, inspirat en les idees de la Il·lustració, proclamava el dret a la vida, a la llibertat i a la recerca de la felicitat.

Font Primària: Fragment de la Declaració d’Independència (1776) “Sostenim com a evidents aquestes veritats: que tots els homes són creats iguals; que són dotats pel seu Creador de certs drets inalienables…”

Amb l’ajuda de França i Espanya, i liderats per George Washington, els colons van derrotar els britànics. El 1787, els Estats Units van aprovar la seva Constitució, la primera de la història. Aquesta llei suprema recollia els principis il·lustrats:

  • Separació de poders: Un president (poder executiu), un Congrés (poder legislatiu) i uns tribunals independents (poder judicial).
  • Sobirania Nacional: El poder residia en els ciutadans.
  • Declaració de Drets: Garantia les llibertats fonamentals (d’expressió, de premsa, de religió…).

Tot i les seves contradiccions (la llibertat no s’aplicava als esclaus), la Revolució Americana va demostrar que les idees de la Il·lustració podien crear un país i va servir d’inspiració per a la Revolució Francesa.

VÍDEO. Guerra d’independència dels Estats Units.

1.3 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Quina va ser la causa política principal del descontentament de les Tretze Colònies amb la Gran Bretanya? Quin era el seu lema?

2.📍 Saber situar-se: Defineix breument: Constitució i separació de poders.

3.🔎 Saber investigar: Quin dia se celebra la independència dels Estats Units? Què va passar en aquella data l’any 1776?

1.3 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Quina relació hi ha entre les idees de la Il·lustració (que vas estudiar a la lliçó anterior) i la Declaració d’Independència dels Estats Units? (Extensió mínima: 75 paraules).

5.🔎 Saber investigar: Llegeix el fragment de la Declaració d’Independència. Què vol dir que els drets són “inalienables”?

6.📍 Saber situar-se: Com aplica la Constitució dels Estats Units la teoria de la separació de poders de Montesquieu? Esmenta quina institució assumeix cada poder.

1.3 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: La Revolució Americana defensava la llibertat, però al mateix temps mantenia l’esclavitud. Escriu un text (mínim 100 paraules) reflexionant sobre aquesta gran contradicció.

8.🌍 Saber participar: La Constitució dels EUA garanteix drets com la llibertat d’expressió. Per què creus que és important aquest dret en una democràcia?

9.🔎 Saber investigar: Busca informació sobre el “Motí del Te de Boston”. Descriu breument en què va consistir i explica per què va ser un acte tan important per a l’inici de la revolució.

1. La Fi d'un Món: De l'Antic Règim a les Revolucions Liberals 🏰

1.4. La Guspira de la Revolució: Les Causes del Gran Canvi

Una revolució mai no esclata per una única raó. És com un gran incendi en un bosc: cal que hi hagi molta fusta seca acumulada durant anys (les causes profundes) i una simple guspira que ho encengui tot (la causa final). A la França de finals del segle XVIII, la “fusta seca” era un descontentament social i econòmic enorme, i les idees de la Il·lustració havien preparat les ments per al canvi. La “guspira” va ser la fallida financera d’un rei incapaç de solucionar els problemes. Anem a veure com es va preparar aquesta tempesta perfecta.

IMATGE. Assemblea de Versalles de 1787. 

La Fusta Seca: Els Problemes de Fons

Durant dècades, la societat francesa havia acumulat tensions que estaven a punt d’explotar:

  • Una societat injusta: La societat estamental era una gran injustícia. La burgesia, formada per comerciants, banquers i advocats, tenia cada cop més poder econòmic i formació, però estava exclosa del poder polític i havia de pagar impostos. Els pagesos i les classes populars de les ciutats vivien ofegats pels impostos i la misèria.
  • Una economia en crisi: A la dècada de 1780, una sèrie de males collites van provocar l’escassetat de blat. Com a conseqüència, el preu del pa, l’aliment bàsic del poble, es va disparar. La fam i la desesperació es van estendre per tot el país.
  • Les noves idees: Les idees de la Il·lustració, que defensaven la llibertat, la igualtat i que el poder havia de residir en el poble (sobirania nacional), s’havien difós entre la burgesia i oferien una alternativa a l’Antic Règim.

La Guspira: Un Rei sense Diners

La causa directa que va fer esclatar la Revolució va ser la fallida de l’Estat. El rei Lluís XVI estava completament arruïnat per culpa de les despeses enormes de la luxosa cort de Versalles i el cost de les guerres constants, com l’ajuda a la independència dels Estats Units. El problema principal era que els més rics (noblesa i clergat) no pagaven impostos.

Els ministres del rei van veure clara la solució: els privilegiats havien de començar a pagar. Però aquests s’hi van negar en rodó. Van argumentar que només els Estats Generals —una antiga assemblea medieval on es reunien els tres estaments— podien aprovar nous impostos.

El Punt de no Retorn: La Convocatòria dels Estats Generals

Forçat per la “revolta dels privilegiats”, el rei va convocar els Estats Generals a Versalles el maig de 1789. Es van redactar els “Quaderns de Queixes” amb les demandes de cada estament. De seguida, però, va sorgir el conflicte clau: el sistema de votació.

La noblesa i el clergat volien votar per estament (un vot per a cada grup), la qual cosa els assegurava guanyar sempre 2 a 1. El Tercer Estat, que representava el 97% de la població, exigia el vot per cap (un vot per persona). La negativa del rei i dels privilegiats a acceptar-ho va ser la guspira final. El Tercer Estat va entendre que, si volia canviar les coses, hauria de trencar les regles del joc.

VÍDEO. Robespierre i Maria Antonieta. 

1.4 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Fes una llista amb les quatre causes principals de la Revolució Francesa que s’expliquen al text.

2.📍 Saber situar-se: Defineix breument: Estats Generals i Quaderns de Queixes.

3.🔎 Saber investigar: Per què estava en fallida el rei Lluís XVI? Anomena dues de les seves despeses principals.

1.4 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Explica amb les teves paraules per què la burgesia era el grup social més descontent amb l’Antic Règim, tot i tenir un bon nivell econòmic. (Extensió mínima: 75 paraules).

5.🔎 Saber investigar: Observa la famosa caricatura sobre els tres estaments. Què representa cada personatge? Quin missatge de crítica social i injustícia creus que vol transmetre?

6.📍 Saber situar-se: Explica per què era tan important la discussió sobre com s’havia de votar als Estats Generals (per estament o per cap).

1.4 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: Imagina que ets un artesà de París el 1788. Escriu un petit text (mínim 100 paraules) per a un Quadern de Queixes on expliquis al rei la teva situació desesperada per l’alt preu del pa i els impostos que has de pagar.

8.🌍 Saber participar: La Revolució va esclatar, en part, perquè el sistema d’impostos era molt injust. Creus que és important que en un país tothom pagui impostos segons la seva riquesa? Per què? Explica com eren la situació dels impostos en l’Antic Règim i com és en l’actualitat (mínim 75 paraules).

9.✍️ Saber explicar: De totes les causes que has estudiat, quina et sembla la més important per fer esclatar la Revolució? Tria’n una i justifica la teva elecció en un paràgraf.

1. La Fi d'un Món: De l'Antic Règim a les Revolucions Liberals 🏰

1.5. L'any que va canviar el món: L'esclat de 1789

L’any 1789 va començar a Versalles amb l’obertura dels Estats Generals, però la discussió sobre el sistema de votació va bloquejar qualsevol avanç. El Tercer Estat, cansat d’esperar, va decidir passar a l’acció. En només tres mesos, una sèrie d’actes revolucionaris van enderrocar per la força els pilars de l’Antic Règim. Aquesta triple revolució —política, urbana i pagesa— va ser el veritable inici d’una nova era.

IMATGE. Jurament del joc de pilota.

La Revolució Política: El Jurament del Joc de Pilota

Davant la negativa del rei i els privilegiats a acceptar el vot per cap, els diputats del Tercer Estat van fer un pas decisiu. El juny de 1789, es van proclamar Assemblea Nacional, declarant que ells eren els únics i veritables representants de la nació francesa.

El rei va reaccionar tancant-los la sala de reunions. Llavors, els diputats es van traslladar a una sala propera, utilitzada per jugar a pilota (el Jeu de Paume). Allà van protagonitzar un dels moments més famosos de la Revolució: el Jurament del Joc de Pilota. Van jurar solemnement no separar-se fins a haver redactat una Constitució per a França. Aquest va ser un acte de desobediència total al rei, el naixement d’un nou poder basat en la voluntat del poble.

La Revolució Urbana: La Presa de la Bastilla

Mentre els polítics debatien a Versalles, el poble de París passava gana i por. El preu del pa era altíssim i els rumors deien que el rei estava concentrant tropes per atacar la ciutat. El 14 de juliol de 1789, una multitud de parisencs, buscant armes per defensar-se, va assaltar la presó de la Bastilla.

Aquesta antiga fortalesa era el símbol de l’absolutisme i la tirania del rei. La seva caiguda va ser una victòria simbòlica enorme. Demostrava que el poder del rei no era invencible i que el poble de París estava disposat a lluitar per la revolució. Aquesta data es va convertir en el gran símbol de la fi de l’Antic Règim.

La Revolució Pagesa: La Gran Por

L’onada revolucionària es va estendre ràpidament al camp. Durant les setmanes següents, una onada de pànic col·lectiu, coneguda com la Gran Por (Grande Peur), es va apoderar dels pagesos, que temien atacs dels nobles.

Aquesta por es va transformar ràpidament en una revolta contra els senyors feudals. Els pagesos van assaltar castells i monestirs i van cremar els registres on constaven els impostos i les obligacions que havien de pagar. Per aturar el caos, l’Assemblea Nacional va prendre una decisió històrica la nit del 4 d’agost de 1789: va decretar l’abolició del feudalisme, posant fi als privilegis de la noblesa i el clergat i a les obligacions dels pagesos.

En un sol estiu, l’Antic Règim havia estat destruït.

VÍDEO. Resum Revolució Francesa. 

1.5 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Ordena cronològicament els tres esdeveniments principals de l’esclat de la Revolució el 1789: Presa de la Bastilla, Jurament del Joc de Pilota, Abolició del feudalisme.

2.📍 Saber situar-se: Defineix breument: Assemblea Nacional, Gran Por i Bastilla.

3.🔎 Saber investigar: Quina data exacta (dia, mes, any) va ser la presa de la Bastilla? Què se celebra avui en dia a França en aquesta data?

1.5 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Explica amb les teves paraules la importància del “Jurament del Joc de Pilota”. Què van jurar els diputats del Tercer Estat i per què va ser un acte tan revolucionari? (Extensió mínima: 75 paraules).

5.🔎 Saber investigar: La Bastilla era una presó. Per què creus que atacar una presó es va convertir en el gran símbol de la Revolució? Què representava per al poble?

6.📍 Saber situar-se: Explica la relació entre la “Gran Por” al camp i la decisió de l’Assemblea d’abolir el feudalisme. Per què l’Assemblea va prendre aquesta decisió tan radical?

1.5 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: El text parla de tres “revolucions” a l’estiu de 1789 (la dels diputats, la de la ciutat i la del camp). Escriu un text (mínim 100 paraules) explicant com creus que es van ajudar entre elles. Per exemple, com va ajudar la presa de la Bastilla a l’Assemblea?

8.🌍 Saber participar: La presa de la Bastilla va ser un acte violent, però es recorda com un símbol de llibertat. Creus que la violència pot estar justificada de vegades per aconseguir un canvi social important? Dona la teva opinió raonada.

9.✍️ Saber explicar: Imagina que ets un diputat del Tercer Estat que ha participat en el Jurament del Joc de Pilota. Escriu una breu carta a la teva família explicant què heu fet i per què sents que estàs vivint un moment històric.

1. La Fi d'un Món: De l'Antic Règim a les Revolucions Liberals 🏰

1.6. De la monarquia a la guillotina: les etapes de la Revolució

Un cop enderrocat l’Antic Règim, l’Assemblea Nacional es va posar a treballar per construir una nova França. Però el camí no seria fàcil. La Revolució va passar per diferents etapes, cada una més intensa que l’anterior. Primer van intentar crear una monarquia amb poders limitats, però la traïció del rei i la guerra amb altres països europeus van portar a l’etapa més radical: la República i el Terror.

 

IMATGE. La monarquia constitucional.

La Monarquia Constitucional (1789-1791)

L’Assemblea Nacional va prendre dues grans decisions per canviar França:

  1. La Declaració dels Drets de l’Home i del Ciutadà (1789): Inspirada en la Il·lustració, aquest document proclamava que tots els homes neixen lliures i iguals en drets. Reconeixia llibertats fonamentals com la d’opinió i de premsa, i afirmava que el poder resideix en la nació (sobirania nacional).
  2. La Constitució de 1791: Va ser la primera constitució de França. Establia una monarquia constitucional amb separació de poders: el rei tenia el poder executiu, però l’Assemblea feia les lleis. Tanmateix, no era una democràcia plena: només els homes amb un cert nivell de riquesa podien votar (sufragi censatari).

Aquest intent de monarquia moderada va fracassar quan el rei, Lluís XVI, que mai va acceptar la pèrdua del seu poder absolut, va intentar fugir del país el juny de 1791. Va ser capturat a Varennes, i la seva fugida va demostrar al poble que no es podia confiar en ell.

La República i la Guerra (1792-1794)

La traïció del rei i l’amenaça de les monarquies absolutistes europees (Àustria i Prússia), que volien envair França per aturar la Revolució, van radicalitzar la situació.

L’agost de 1792, els sectors més revolucionaris de París, els sans-culottes, van assaltar el palau reial de les Tulleries. L’Assemblea va empresonar el rei i va convocar unes noves eleccions, aquest cop per sufragi universal masculí, per crear una nova assemblea, la Convenció Nacional.

El primer que va fer la Convenció va ser abolir la monarquia i proclamar la República el setembre de 1792. Poc després, Lluís XVI va ser jutjat per traïció, condemnat i executat a la guillotina el gener de 1793. La seva mort va provocar la guerra de tota Europa contra França.

El Terror: Salvar la Revolució a qualsevol preu

Amb França envaïda per exèrcits estrangers i amb revoltes internes, els jacobins, el grup més radical liderat per Robespierre, van prendre el poder. Per salvar la República, van instaurar un govern d’excepció conegut com el Terror.

Es va crear un Comitè de Salvació Pública que va concentrar tot el poder. Es va aprovar la Llei de Sospitosos, que permetia detenir i executar sense un judici just a qualsevol persona considerada enemiga de la Revolució. Milers de persones van ser guillotinades. Tot i que va ser una dictadura molt violenta, el govern jacobí també va prendre mesures socials a favor del poble, com el control dels preus dels aliments.

Finalment, quan les victòries militars van allunyar el perill d’invasió, la pròpia Revolució es va cansar de la violència. El juliol de 1794, Robespierre va ser detingut i executat. El Terror havia acabat.

VÍDEO. Barbados, de monarquía a república. 

1.6 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Quina va ser la primera gran llei que va aprovar l’Assemblea Nacional? Quins drets principals reconeixia?

2.📍 Saber situar-se: Defineix breument: monarquia constitucional, sufragi censatari i sans-culottes.

3.🔎 Saber investigar: Quin esdeveniment va demostrar que el rei Lluís XVI no acceptava la Revolució i va provocar la fi de la monarquia constitucional?

1.6 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Compara el sistema de votació de la Constitució de 1791 (sufragi censatari) amb el que es va utilitzar per escollir la Convenció Nacional (sufragi universal masculí). Quin dels dos era més democràtic i per què? (Extensió mínima: 75 paraules).

5.🔎 Saber investigar: L’execució de Lluís XVI va ser un dels moments més impactants de la Revolució. Busca informació i explica quines van ser les principals acusacions contra el rei en el seu judici.

6.📍 Saber situar-se: Per què els jacobins van decidir implantar el Terror? Quin era el seu objectiu principal i quina amenaça afrontava França en aquell moment?

1.6 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: La Declaració dels Drets de l’Home i del Ciutadà deia que “els homes neixen lliures i iguals”, però el sufragi censatari només deixava votar els rics. Escriu un text (mínim 100 paraules) explicant aquesta contradicció. Creus que es complia realment el principi d’igualtat?

8.🌍 Saber participar: Durant el Terror es va suspendre la llibertat per, segons Robespierre, “salvar la Revolució”. Creus que és acceptable retallar les llibertats dels ciutadans en una situació de crisi extrema (una guerra, una pandèmia…)? Dona la teva opinió raonada.

9.✍️ Saber explicar: Imagina que ets un periodista de París el gener de 1793. Escriu la notícia de l’execució de Lluís XVI, descrivint l’ambient que es viu a la ciutat i el que significa aquest fet per al futur de França.

1. La Fi d'un Món: De l'Antic Règim a les Revolucions Liberals 🏰

1.7. La Revolució en perill: La República i el Terror

La fugida del rei va trencar la confiança del poble i va demostrar que la monarquia no era compatible amb la Revolució. A més, les monarquies absolutistes d’Europa (Àustria i Prússia) es preparaven per envair França i restaurar l’absolutisme per por que les idees revolucionàries s’escampessin. Amb la pàtria en perill, la Revolució es va radicalitzar per sobreviure, donant pas a l’etapa més violenta i alhora més democràtica: la República.

IMATGE. L’execució de Maria Antonieta. 

La Fi de la Monarquia i la Proclamació de la República

L’estiu de 1792, la guerra contra Àustria anava malament i l’exèrcit enemic s’acostava a París. El poble parisenc, convençut que Lluís XVI conspirava amb l’enemic, es va aixecar en armes. Liderats pels sans-culottes (els revolucionaris de les classes populars), van assaltar el Palau de les Tulleries, la residència del rei.

Davant d’aquesta pressió popular, l’Assemblea va prendre una decisió dràstica: va empresonar el rei i va convocar noves eleccions. Per primer cop, es va establir el sufragi universal masculí (tots els homes podien votar). La nova assemblea, anomenada Convenció Nacional, va prendre la seva primera gran decisió el 21 de setembre de 1792: abolir la monarquia i proclamar la República.

Pocs mesos després, Lluís XVI va ser jutjat per traïció, condemnat i executat a la guillotina el gener de 1793. La seva mort va simbolitzar la ruptura total amb l’Antic Règim i va provocar que totes les monarquies europees declaressin la guerra a França.

El Terror: Salvar la Revolució a qualsevol preu

La situació el 1793 era desesperada. França estava envaïda per exèrcits estrangers per totes les seves fronteres i, a l’interior, hi havia revoltes contrarevolucionàries. Per fer front a aquesta crisi extrema, el grup més radical de la Convenció, els jacobins, liderats per Maximilien de Robespierre, van prendre el poder.

Per salvar la República, van instaurar un govern d’excepció anomenat el Terror. Van crear un Comitè de Salvació Pública que va concentrar tot el poder i va prendre mesures dràstiques. La més coneguda va ser la Llei de Sospitosos, que permetia detenir i executar sense un judici just a qualsevol persona considerada enemiga de la Revolució. Robespierre ho justificava amb paraules contundents:

Font Primària: Discurs de Robespierre (1794) “El terror no és una altra cosa que la justícia ràpida, severa, inflexible; és, doncs, una emanació de la virtut.”

Durant aquest període, milers de persones van ser guillotinades. Va ser una dictadura terrible, però al mateix temps, el govern jacobí va ser el primer a prendre mesures socials a favor del poble, com el control dels preus dels aliments o l’educació primària obligatòria.

La Caiguda de Robespierre

Un cop els exèrcits francesos van començar a guanyar batalles i el perill d’invasió va disminuir, la violència del Terror va semblar cada cop més injustificada. La por i el cansament es van estendre entre la població i els propis diputats de la Convenció. El juliol de 1794, els enemics de Robespierre van organitzar un cop d’estat. Va ser detingut i, irònicament, executat a la guillotina. El Terror havia acabat, i amb ell, l’etapa més radical de la Revolució.

VÍDEO. Notícia del cop d’estat de Xile.  

1.7 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Ordena cronològicament els següents esdeveniments: Execució de Lluís XVI, Proclamació de la República, Caiguda de Robespierre.

2.📍 Saber situar-se: Defineix breument: sans-culottes, jacobins i guillotina.

3.🔎 Saber investigar: Quina va ser la primera i principal decisió que va prendre la Convenció Nacional en reunir-se el setembre de 1792?

1.7 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Quins motius van portar a la caiguda de la monarquia el 1792? Explica la importància de la guerra i de la desconfiança cap al rei. (Extensió mínima: 75 paraules).

5.🔎 Saber investigar: Llegeix la cita de Robespierre inclosa al text. Què vol dir quan afirma que “el terror és una emanació de la virtut”? Com justificava ell l’ús de la violència?

6.📍 Saber situar-se: Per què els jacobins van decidir implantar el Terror? Quin era el seu objectiu principal i quines dues grans amenaces (una interna i una externa) afrontava França en aquell moment?

1.7 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: El període del Terror és molt polèmic. Creus que les mesures extremes dels jacobins van ser un mal necessari per salvar la Revolució o una traïció als seus ideals de llibertat? Escriu un text (mínim 100 paraules) donant la teva opinió raonada.

8.🌍 Saber participar: La “Llei de Sospitosos” permetia executar gent sense un judici just. A les democràcies actuals, tenim el dret a la “presumpció d’innocència”. Per què creus que és tan important aquest dret?

9.✍️ Saber explicar: Imagina que ets un ciutadà de París que viu durant el Terror. Escriu una breu pàgina d’un diari personal on expliquis la por que sents al carrer i les teves contradiccions: d’una banda, veus que l’exèrcit guanya batalles, però de l’altra, tems ser acusat de traïció per qualsevol motiu.

1. La Fi d'un Món: De l'Antic Règim a les Revolucions Liberals 🏰

1.8. L'Emperador de la Revolució: L'era de Napoleó Bonaparte

Després de la violència del Terror, França estava esgotada. El govern que va venir després, el Directori, era feble i corrupte. Enmig d’aquesta inestabilitat, la gent anhelava un líder fort que portés ordre i pau, però sense tornar a l’absolutisme. Aquest líder va ser un jove i brillant general que s’havia fet famós per les seves victòries militars: Napoleó Bonaparte. Napoleó és una de les figures més contradictòries de la història: va posar fi a la Revolució tal com es coneixia, però alhora va ser qui en va consolidar i va expandir els principis més importants per tot Europa.

IMATGE. Coronació de Napoleó.

L’Ascens al Poder: De General a Emperador

Aprofitant la seva enorme popularitat i la debilitat del govern, Napoleó va fer un cop d’Estat l’any 1799. Va instaurar un nou règim anomenat Consolat, on ell, com a Primer Cònsol, tenia tot el poder. Tot i que deia que governava en nom de la República, en realitat estava construint un poder personal i autoritari.

El seu poder va créixer tant que, l’any 1804, va decidir coronar-se a si mateix Emperador dels Francesos. Aquest acte, realitzat a la catedral de Notre-Dame de París, simbolitzava el naixement d’un nou imperi. La República havia mort, però els principis de la Revolució serien transformats per l’emperador.

Les Grans Reformes: Consolidant la Revolució

L’obra més important de Napoleó no van ser les seves batalles, sinó la creació d’un Estat modern i eficient que va posar en ordre França i va consolidar els canvis de la Revolució. Les seves reformes principals van ser:

  • El Codi Civil (1804): Va crear un únic llibre de lleis per a tota França, que posava fi als privilegis de l’Antic Règim. Aquest codi garantia la igualtat de tots els ciutadans davant la llei, la llibertat individual i el dret a la propietat privada. Va ser tan influent que molts països el van copiar.

Font Secundària: L’historiador Jean Tulard sobre el Codi Civil “Amb el Codi Civil, Napoleó va assegurar que els grans principis de 1789 —igualtat, llibertat, propietat— es convertissin en la base de la nova societat. Va ser la seva victòria més duradora.”

  • Centralització de l’Estat: Per assegurar que les seves ordres s’obeïen a tot el país, va crear la figura dels prefectes, representants del govern a cada província (departament).
  • Creació del Banc de França i d’una nova moneda, el franc, per estabilitzar l’economia.
  • Foment de l’educació pública amb la creació dels liceus (instituts).

L’Imperi i la Caiguda

Napoleó va somiar a unificar Europa sota el domini francès. Amb el seu poderós exèrcit, va conquerir gran part del continent. A mesura que envaïa països, hi abolia el feudalisme i hi introduïa les lleis del Codi Civil. Però el seu domini va despertar la resistència dels pobles conquerits (com a Espanya) i l’oposició de la resta de potències, especialment la Gran Bretanya. El seu gran error va ser l’intent d’envair Rússia el 1812, que va acabar en un desastre. Finalment, va ser derrotat a la batalla de Waterloo (1815) i desterrat a l’illa de Santa Helena, on va morir. Napoleó havia estat vençut, però les seves reformes i les idees revolucionàries que va escampar ja havien canviat Europa per sempre.

VÍDEO. Batalla d’Austerlitz. 

1.8 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Ordena cronològicament els següents esdeveniments: Proclamació de l’Imperi, Cop d’Estat del Consolat, Batalla de Waterloo.

2.📍 Saber situar-se: Defineix breument: Codi Civil, prefecte i liceu.

3.🔎 Saber investigar: Quin títol va adoptar Napoleó el 1799 després del seu cop d’Estat, i quin títol es va atorgar a si mateix el 1804?

1.8 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: El text diu que Napoleó va ser una figura contradictòria. Explica per què: en quin sentit va ser un continuador de la Revolució i en quin sentit la va trair? (Extensió mínima: 75 paraules).

5.🔎 Saber investigar: Llegeix la cita de l’historiador Jean Tulard. Segons ell, quina va ser la “victòria més duradora” de Napoleó i per què creus que la considera tan important?

6.📍 Saber situar-se: Quina va ser la reforma més important de Napoleó? Explica dos dels principis revolucionaris que va consolidar.

1.8 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: Imagina que ets un jove soldat de l’exèrcit de Napoleó. Escriu una breu carta (mínim 100 paraules) a la teva família on expliquis per què admires tant el teu general i per què creus que esteu lluitant per estendre les idees de llibertat per Europa.

8.🌍 Saber participar: El Codi Civil de Napoleó garantia la igualtat de tots els homes davant la llei, però mantenia les dones en una posició d’inferioritat legal. Reflexiona sobre per què creus que les revolucions liberals, que parlaven dels “drets de l’home”, van oblidar els drets de les dones.

9.✍️ Saber explicar: Tot i ser un dictador, moltes de les reformes de Napoleó (com el Codi Civil o l’organització en departaments) encara perduren a França avui dia. Com s’explica que l’obra d’un emperador hagi estat tan útil per a la República que va venir després?

1. La Fi d'un Món: De l'Antic Règim a les Revolucions Liberals 🏰

1.9. La Lluita per la Llibertat: Restauració contra Revolució

Amb la derrota definitiva de Napoleó a Waterloo (1815), els reis absolutistes d’Europa van respirar alleujats. El seu objectiu era clar: fer com si la Revolució Francesa no hagués passat mai i restaurar l’Antic Règim. Aquest període s’anomena la Restauració. Però les idees de llibertat i de drets dels ciutadans ja havien arrelat amb força, especialment entre la burgesia. La primera meitat del segle XIX serà l’escenari d’una lluita constant entre les forces de l’absolutisme i les del liberalisme.

IMATGE. Illa de Santa Helena.

La Restauració: L’Intent de Tornar al Passat

Les potències que van vèncer Napoleó (Àustria, Prússia, Rússia i Gran Bretanya) es van reunir al Congrés de Viena (1815) per reorganitzar Europa. Els seus objectius eren:

  • Restaurar els reis absolutistes que Napoleó havia fet fora dels seus trons.
  • Redibuixar el mapa d’Europa per controlar França i garantir l’equilibri de poder, sense tenir en compte els desitjos dels pobles.

Per defensar aquest nou ordre, els monarques absolutistes d’Àustria, Prússia i Rússia van crear la Santa Aliança, un pacte militar per ajudar-se mútuament i esclafar qualsevol intent de revolució liberal a Europa.

El Poble Lluita: Les Onades Revolucionàries

La burgesia i el poble no van acceptar aquest retorn a l’absolutisme. La seva resposta van ser tres grans onades revolucionàries que van sacsejar tot el continent.

  • Les Revolucions de 1820: Van esclatar sobretot al sud d’Europa (Espanya, Portugal, Itàlia) i van ser liderades per militars liberals. La majoria van ser reprimides per la Santa Aliança, però la llavor de la llibertat ja estava plantada.
  • Les Revolucions de 1830: Aquesta onada va ser molt més forta. Va començar a França, on el poble va enderrocar el rei absolutista i va instaurar una monarquia constitucional liberal. Aquesta revolució, simbolitzada en el famós quadre “La Llibertat guiant el poble”, va triomfar i el seu exemple es va estendre. Bèlgica, per exemple, va aconseguir la seva independència.

Font Secundària: L’historiador Eric Hobsbawm sobre 1830 “La Revolució de 1830 va marcar la derrota definitiva de l’aristocràcia a l’Europa Occidental. El poder va passar dels nobles a la ‘gran burgesia’ de banquers i industrials.”

  • Les Revolucions de 1848, “La Primavera dels Pobles”: Va ser l’onada revolucionària més gran de totes. A més de les idees liberals, van aparèixer amb força dues noves reivindicacions: la democràcia (es demanava el sufragi universal masculí, que tots els homes poguessin votar) i el nacionalisme (molts pobles com els italians, alemanys o hongaresos van lluitar per tenir el seu propi estat). Tot i que la majoria d’aquestes revolucions van ser derrotades, van deixar clar que l’Antic Règim havia mort per sempre.

VÍDEO. Batalla Waterloo.

1.9 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Què va ser la Restauració? Quin era el seu objectiu principal després de la derrota de Napoleó?

2.📍 Saber situar-se: Fes un eix cronològic senzill amb les dates de les tres grans onades revolucionàries del segle XIX.

3.🔎 Saber investigar: Què va ser el Congrés de Viena? Anomena les quatre grans potències que hi van participar per decidir el nou mapa d’Europa.

1.9 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Quina diferència principal hi ha entre els objectius de la revolució de 1830 i els de 1848 (“La Primavera dels Pobles”)? Quines dues noves idees van aparèixer amb força el 1848? (Extensió mínima: 75 paraules).

5.🔎 Saber investigar: Llegeix la cita de l’historiador Eric Hobsbawm. Segons ell, quin grup social va aconseguir el poder definitivament a Europa Occidental després de la Revolució de 1830?

6.📍 Saber situar-se: Explica què era la Santa Aliança i quin mètode utilitzava per aturar les revolucions. Va tenir èxit a la revolució de 1820 a Espanya?

1.9 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: Observa el quadre “La Llibertat guiant el poble” de Delacroix. Descriu el que hi veus. Per què creus que s’ha convertit en un símbol universal de la lluita per la llibertat? (Mínim 100 paraules).

8.🌍 Saber participar: Al Congrés de Viena, els reis van redibuixar el mapa d’Europa sense tenir en compte els desitjos dels pobles que hi vivien. Creus que és just que les fronteres dels països les decideixin les grans potències sense consultar els seus habitants? Raona la teva resposta.

9.✍️ Saber explicar: Imagina que ets un jove estudiant que ha participat en les barricades de París el 1848. Escriu una breu carta a un amic on li expliquis per què estàs lluitant. Parla dels teus ideals (democràcia, república, drets per als treballadors…).

1. La Fi d'un Món: De l'Antic Règim a les Revolucions Liberals 🏰

1.10. La Força d'un Poble: Nacionalisme i les Unificacions d'Itàlia i Alemanya

Després de les onades revolucionàries, una nova i poderosa idea es va estendre per Europa: el nacionalisme. Aquesta ideologia defensa que un grup de persones que comparteixen una llengua, una cultura i una història comunes (una nació) tenen dret a formar el seu propi Estat independent. La Revolució Francesa havia despertat aquesta idea, però el Congrés de Viena l’havia ignorat completament, deixant nacions com la italiana o l’alemanya dividides en un munt de petits estats. Durant la segona meitat del segle XIX, el nacionalisme es va convertir en una força imparable que va portar a la creació de dos nous i poderosos països.

IMATGE. Garibaldi.

La Unificació d’Itàlia: El Risorgimento

A mitjans del segle XIX, Itàlia era només una “expressió geogràfica”. Estava dividida en diversos estats, i el nord estava sota el domini de l’Imperi Austríac. El moviment per a la unificació (Risorgimento) va ser liderat pel regne del Piemont-Sardenya, el més industrialitzat i progressista, amb el seu rei Víctor Manuel II i el seu astut primer ministre, el comte de Cavour.

El procés va tenir diversos protagonistes. Mentre Cavour dirigia la política i la guerra contra Àustria des del nord, el revolucionari Giuseppe Garibaldi, amb el seu exèrcit de voluntaris (els “camises vermelles”), va conquerir el sud d’Itàlia en una expedició heroica. Finalment, Garibaldi va cedir els territoris conquerits al rei. El 1861, Víctor Manuel II va ser proclamat rei d’Itàlia. Poc després, amb l’annexió de Venècia i Roma, la unificació es va completar.

La Unificació d’Alemanya: “A Sang i Foc”

El cas d’Alemanya era encara més complex: estava dividida en 39 estats. La unificació va ser liderada pel regne de Prússia, l’estat alemany més poderós militarment i econòmicament. L’arquitecte d’aquesta unió va ser el seu canceller, Otto von Bismarck, un polític autoritari i brillant que creia que la unificació no es faria amb discursos, sinó amb la força.

Font Primària: Discurs d’Otto von Bismarck (1862) “Les grans qüestions del nostre temps no es decidiran amb discursos i votacions… sinó a sang i foc.”

Bismarck va dur a terme el seu pla a través de tres guerres ràpides i victorioses: primer contra Dinamarca, després contra Àustria (per expulsar-la dels afers alemanys) i finalment contra França. La victòria contra França va provocar una onada de patriotisme que va convèncer tots els estats alemanys d’unir-se a Prússia.

El 1871, al Palau de Versalles (per humiliar França), el rei de Prússia, Guillem I, va ser proclamat emperador (Kàiser) d’Alemanya. Naixia el Segon Reich, un nou i poderós imperi al cor d’Europa.

VÍDEO. La unificació d’Itàlia.

1.10 Nivell Aprenent 🎏

1.📍 Saber situar-se: Defineix amb les teves paraules què és el nacionalisme.

2.📍 Saber situar-se: Relaciona cada personatge amb el seu país: Cavour, Bismarck, Garibaldi, Guillem I.

3.🔎 Saber investigar: Quin regne va liderar la unificació d’Itàlia? I la d’Alemanya?

1.10 Nivell Intermedi 🎠

4.✍️ Saber explicar: Compara breument els dos processos d’unificació. Qui va tenir més protagonisme a Itàlia, els polítics o els revolucionaris populars com Garibaldi? I a Alemanya? (Extensió mínima: 75 paraules).

5.🔎 Saber investigar: Llegeix la cita de Bismarck (“a sang i foc”). Què volia dir amb aquestes paraules? Quin mètode va utilitzar per unificar Alemanya?

6.📍 Saber situar-se: Per què el Congrés de Viena és considerat una de les causes del sorgiment dels nacionalismes? Què no va tenir en compte a l’hora de dibuixar el nou mapa d’Europa?

1.10 Nivell Avançat 🎢

7.✍️ Saber explicar: Imagina que ets un jove estudiant de Milà el 1860 i decideixes unir-te als “camises vermelles” de Garibaldi. Escriu una breu carta (mínim 100 paraules) als teus pares explicant per què has pres aquesta decisió i quins són els teus somnis per a una Itàlia unida.

8.🌍 Saber participar: El nacionalisme pot ser una força per unir un poble, però de vegades també pot generar conflictes amb altres pobles. Pensa en un exemple actual (pot ser en l’esport, la política, etc.) on el sentiment nacional pugui ser positiu i un altre on pugui ser negatiu.

9.✍️ Saber explicar: La unificació d’Alemanya es va proclamar al Palau de Versalles, a França. Per què creus que Bismarck va triar un lloc tan simbòlic? Quin missatge volia enviar als francesos, a qui acabaven de derrotar en una guerra?

Aquest lloc utilitza galetes per millorar l'experiència d'usuari.