Treballar a les aules aspectes d’ètica ambiental i sostenibilitat és cada vegada més essencial. Els nous currículums inclouen moltes referències als ODS, però crec que falta formació al professorat en aquests temes. En la part de TIC hi ha gran nombre de formacions, ara està per veure si el Departament d’Educació inclourà cursos en aquest punt. El canvi climàtic ja marca el present i encara marcarà més el futur del nostre alumnat. Estem preparats per formar en ètica ambiental i sostenibilitat?
En la meva experiència, quan parlem de canvi climàtic a l’aula, he de fer esforços per no caure en el pessimisme. Hi ha una gran quantitat de notícies de desastres que en poden resultar interessants o útils com a punt de partida, per motivar l’alumnat. Però, una vegada vista i comentada la notícia, hem d’entrar en què podem fer. Crec que hem de tractar els ODS, l’ètica ambiental i la sostenibilitat des de el vessant d’acció. Què fem? Accions concretes en l’àmbit d’aula, d’escola i d’entorn de l’alumnat.
Actualment, també podem trobar moltes propostes per treballar a l’aula. Aquest curs vaig estar provant el programa Zinkers i un altre que no he participat, però sí que n’he obtingut informació és el programa d’Escoles sostenibles del Consorci d’Educació de Barcelona. També hi ha recursos del Museu de Ciències Naturals que ens poden ajudar a formar-nos sobre aquest tema, molt recomanable el document titulat Som Natura, que ens recorda aquesta veritat tant evident, que els éssers humans també som natura i no podem viure sense aquesta.